Het werd in 2014 al steeds duidelijker dat zoekmachinemarketing steeds meer in het teken staat van gebruiksvriendelijkheid. De verwachting is dat deze trend zich verder zal blijven ontwikkelen. In dit artikel worden de belangrijkste zaken benoemd die voor een gebruiker van een zoekmachine steeds relevanter worden.
Mobile friendly
Wanneer een gebruiker de zoekmachine Google op een mobiel apparaat gebruikt, zal deze op de resultatenpagina van de zoekmachine al op de hoogte worden gesteld of de website die wordt aangedragen mobiel vriendelijk is. Een mobiel vriendelijke website zal ook hoger worden gepositioneerd dan een website die niet mobiel vriendelijk is. Dit vind zijn oorsprong in de visie van Google, zij willen namelijk dat de diensten die zij bieden zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Wanneer een website mobiel vriendelijk (responsive) is opgezet dan kan de smartphone / tablet gebruiker hier meteen mee werken zonder eerst te hoeven inzoomen.
Breadcrumbs
Ook worden breadcrumbs ook wel kruimelpad genoemd steeds belangrijker voor een website. Sterker nog wanneer je op een goede manier gebruik maakt van breadcrumbs zal Google deze tonen in zijn zoekresultaten. Onder de titel verschijnt dan het kruimelpad dat je op je website hebt geplaatst. Voor wie niet weet wat breadcrumbs zijn, dit zijn linkjes die bovenaan een webpagina verschijnen naarmate je op dieper gelegen pagina's van een website komt.
Linkbuilding
Het traditionele linkbuilden verdwijnt, zoekmachines zijn op dit moment zo slim dat zij aan de hand van de naam (bedrijfsnaam of websitenaam) een link kunnen leggen.
Dit worden ook wel geïmpliceerde links genoemd. Dergelijke 'links' tellen wel mee wanneer er een zoekopdracht wordt ingegeven op de bedrijfsnaam of websitenaam, echter moet je hier niet in gaan overdrijven. Het is niet dé manier om beter te scoren in de zoekmachine resultatenlijst, het is wel één van de vele factoren om een betere positie te verkrijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten