Zoekmachine optimalisatie van je website is natuurlijk
belangrijk om je website goed binnen de zoekmachine te positioneren, echter
maak je een website voor de gebruiker. Het is belangrijk om de content af te
stemmen op de doelgroep die je voor ogen hebt. De website dient bij te dragen
aan het beantwoorden van vragen van bezoekers. De longtail zoekopdrachten
worden hierdoor steeds belangrijker, aangezien hier steeds gedetailleerde wordende
informatie/zoekopdrachten uit voortvloeien. Hoe beter je website hier op
aansluit, des te beter je de bezoeker kunt bedienen.
Neem als voorbeeld iemand die op zomervakantie wil;
Zoekopdracht 1 - ‘zomervakantie’
Het resultaat dat zal worden weergegeven is een overzicht
met alle zomervakantieperioden van (basis)scholen, bouwvak vakantieperiode etc.
in de verschillende regio’s in Nederland.
Zoekopdracht 2 – ‘zomervakantie
naar de zon’
Het resultaat is een weergave van diverse reisbureaus die reizen aanbieden naar Italië, Griekenland, Spanje, Portugal en Turkije.
Het resultaat is een weergave van diverse reisbureaus die reizen aanbieden naar Italië, Griekenland, Spanje, Portugal en Turkije.
Vervolgens besluit de gebruiker om naar Italië op
vakantie te gaan.
Zoekopdracht 3 – ‘zomervakantie
Italië’
Het resultaat dat wordt weergeven zijn aanbieders die
reizen aanbieden naar Italië. Echter wordt de zoektocht hier weer opnieuw breder
getrokken. Want nu worden de verschillende gebieden in Italië aangeboden. Een
vakantie naar Sicilië, Toscane of een stedentrip naar Rome.
De gebruiker besluit om te kiezen voor een vakantie naar Toscane.
De gebruiker besluit om te kiezen voor een vakantie naar Toscane.
Zoekopdracht 4 – ‘zomervakantie
Italië Toscane’
De gebruiker ziet verschillende aanbiedingen over een
vakantie naar Toscane, zoals een autovakantie, een bus vakantie of het
vliegtuig. Daarnaast heeft hij nog de keuze uit een verblijf in een
appartement, op een camping of in een hotel.
De gebruiker wil graag in een hotel overnachten, en gaat
zoeken naar reviews. In zijn vorige zoekopdracht heeft hij een hotel gezien dat
hem aansprak, Hotel La Lanterna. De gebruiker wil graag weten wat de ervaringen
van andere gasten waren die reeds een vakantie hebben gevierd bij Hotel La
Lanterna, dus hij gaat wederom via Google zoeken.
Zoekopdracht 5 – ‘Reviews
Hotel La Lanterna in Toscane’
Nu ziet hij dat andere gasten dit hotel prima beviel, het
personeel was vriendelijk en het eten smaakte altijd prima. De gebruiker is
overtuigd en besluit te boeken bij Hotel La Lanterna. Echter wil de gebruiker
niet teveel betalen voor zijn vakantie, dus zal hij nogmaals een zoekopdracht
starten.
Zoekopdracht 6 – ‘Goedkoopste
aanbieder Hotel La Lanterna Toscane’
De gebruiker ziet nu een overzicht met alle aanbieders
die een reis naar Hotel La Lanterna in Toscane verzorgen. En er wordt
vervolgens geboekt bij de goedkoopste aanbieder.
Bovenstaande case schetst dat de zoekopdracht steeds
specifieker wordt naarmate het doel duidelijker is. Dit wordt ook wel een ‘longtail’
zoekopdracht genoemd. Echter is het mogelijk om op meerdere zoekopdrachten naar
voren te komen in het zoekresultatenoverzicht van de zoekmachine.
Zorg ervoor dat bij ieder onderwerp de elementen ‘informatie’,
‘actie’, ‘aankopen’ of ‘ondernemen’ in verwerkt. Dit kan in één artikel/pagina
worden verwerkt echter is het ook mogelijk om dit te verspreiden over meerdere
artikelen/pagina’s.
-
Informatie; hierbij wordt er uitsluitend
informatie over het onderwerp verschaft, om in de case van de zomervakantie te
blijven. Op de website van het reisbureau wordt informatie gegeven over een
zonvakantie in Italië en daarnaast wordt er geschreven in welke gebieden zij
arrangementen aanbieden.
-
Actie; hierbij wordt er beschreven welke zaken
je echt moet doen, wanneer je bijvoorbeeld een vakantie naar Toscane boekt.
Verstrek de belangrijkste bezienswaardigheden, de leukste restaurants en
bijvoorbeeld informatie over belangrijke personen die uit Toscane komen.
-
Aankopen; Beschrijf welke hotels je aan te
bieden hebt en wat de voordelen/faciliteiten zijn van het betreffende hotel.
-
Ondernemen; om de gebruiker over te halen kan
het interessant zijn om een hem een tijdelijk aanbod te doen. ‘boek binnen 1 week
en ontvang 5% korting’. Hiervoor dient hij zijn gegevens achter te laten,
waarmee je hem later ook kan contacteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten