Google Analytics 'Not Provided' wat is het?
Google is al sinds jaar en dag bekent om het feit dat zij het beste met haar gebruikers voor te hebben, dit is ook logisch want Google is (net zoals andere internetbedrijven) afhankelijk van haar gebruikers. Hoe meer gebruikers Google haar zoekmachine gebruiken des te beter dit is voor het bedrijf, aangezien dit de basis van het verdienmodel van Google is. Zo biedt Google ook webmasters aan om websites te monitoren, deze dienst heet Google Analytics. Met Google Analytics wordt het mogelijk om te achterhalen waar bezoekers vandaan komen en welke zoekterm zij bijvoorbeeld hebben gebruikt. Echter is door het uitrollen van de beveiligde verbinding van Google het percentage 'not provided' zoektermen steeds hoger geworden. Wanneer een gebruiker is ingelogd met zijn Google account, wordt er een beveiligde verbinding opgezet (te herkennen aan het groene slotje met https:// in de browserbalk). Aangezien privacy van de gebruiker bij Google erg hoog in het vaandel staat, zullen deze gegevens niet doorgegeven worden, Dus ook niet aan de webmaster die Google Analytics gebruikt. Doordat een steeds groter percentage van de internetgebruikers is ingelogd met hun Google account wordt het percentage beveiligde verbindingen (en daarmee de 'not provided' zoektermen in Google Analytics) steeds hoger. Dit heeft als gevolg dat de webmaster die Google Analytics gebruikt minder inzicht heeft in de bezoekersstromen die via Google zijn website betreden.
Ook hebben de browsers Google Chrome en Mozilla FireFox standaard een beveiligde Google verbinding (hier hoef je dus niet voor ingelogd te zijn).
De 'Not Provided' zoekwoorden achterhalen?
Gelukkig is niet alles door Google geblokkeerd, zo kunnen webmasters de website aanmelden bij de Google Webmaster Tools. Via deze weg kunnen ze alsnog achterhalen welke zoekwoorden belangrijk zijn voor hun website. Echter is deze informatie wel minder secuur dan de informatie die Google Analytics door geeft. De zoekwoorden zijn bij de Google Webmaster Tools terug te vinden onder het kopje 'zoekopdrachten'. Eenmaal hierop geklikt zie je een hele rij met zoektermen, het doorklikpercentage en de gemiddelde positie van dat zoekwoord binnen Google. Wanneer je vervolgens doorklikt op het zoekwoord dan kan je inzien welke pagina goed scoort op het betreffende zoekwoord. Hiermee kun je dus de beperking van de 'not provided' zoekwoorden enigszins ontwijken.
Mocht je nog vragen hebben over het gebruik van Google Analytics dan kun je hieronder je vraag stellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten