Concurrenten analyseren op het internet

Om te achterhalen op welk zoekwoord je concurrent zich focust, is het raadzaam de volgende plugin voor Firefox te installeren en te gebruiken – Web Developer. Hiermee is in een oogomslag te zien welke meta tags er allemaal zijn ingevuld, de informatie is ook uit de broncode te halen echter is dat een stuk arbeidsintensiever en vergt meer tijd.

Advanced Search Operators van Google

Een tweede manier om te achterhalen hoe je concurrent actief is op internet, is met behulp van de Advanced Search Operators van Google. Dit zijn geavanceerde zoekopdrachten die je kunt laten uitvoeren door Google; met deze zoekcommando’s haal je snel en nauwkeurig specifieke informatie op. Hieronder volgt een overzicht van een aantal veelgebruikte zoekcommando’s;

Intitle:”zoekterm”

Dit commando toont alle resultaten die de ingegeven zoekterm in de titel hebben vermeldt. Zo kom je exact te weten hoeveel en welke pagina’s deze zoekterm in de paginatitel genoteerd.

Inanchor: “zoekterm”
Dit commando toont alle resultaten die de ingegeven zoekterm in ten minste 1 interne link met anchortekst hebben staan. Zo weet je hoeveel pagina’s van een website dit woord bevatten.

Inurl: “zoekterm”
Dit commando toont alle resultaten die de ingegeven zoekterm in de url hebben staan. Wil je er bijvoorbeeld achter komen hoeveel websites over een bepaald onderwerp schrijven, dan typ je het volgende in, inurl: “zoekterm”. Vervolgens worden alle webpagina’s getoond die de betreffende zoekterm in de url gebruiken. Dit kan zowel handig zijn om concurrenten in kaart te brengen, echter kun je ook samenwerkingsverbanden hiermee opzetten.

Link:”url”
Dit commando toont alle pagina’s die naar het zoekwoord terug linken. Dit is een goede methode om te achterhalen waar concurrenten links vandaan krijgen.

Site:”url”
Dit commando toont alle pagina’s van de website die door Google geïndexeerd zijn. Hierdoor kunt op een gemakkelijke manier de meta description en pagina-titels bekijken van alle geïndexeerde pagina’s. Dit commando kan eveneens gebruikt worden om te kijken of er pagina’s missen in de index, om ze vervolgens zo te optimaliseren dat ze wel door Google gevonden worden. Een sitemap.xml indienen via de Google Webmastertools kan hierin uitkomst bieden.

Related:”url”
Dit commando geeft een overzicht van alle url’s waarvan Google vindt dat ze iets gemeen hebben met jouw business/content. Zo vind je dus concurrenten die je anders niet zo snel zou zien.

Ook zijn deze zoektermen te combineren, door bijvoorbeeld intitle: “zoekterm” and inanchor:”zoekterm” als een zoekcommando binnen Google in te geven. Hierdoor kun je nog verder filteren op concurrenten die de website hebben geoptimaliseerd. Door dergelijke zaken te noteren in een Excelsheet, is een strategie/zoekwoorden onderzoek voor long tail zoektermen op te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten