Voegt een keurmerk waarde toe aan de webshop?
Om een keurmerk te mogen voeren dient er een vergoeding te worden afgedragen aan het bedrijf dat het keurmerk afgeeft. Het ene keurmerk hanteert hierbij een bepaald percentage van de omzet, een ander keurmerk hanteert een vast tarief dat wederom gekoppeld is aan de omzet van een webshop, dit wordt bepaald aan de hand van staffels. Je dient als webshop eigenaar dus te investeren in een keurmerk, dit werpt meteen een drempel op voor startende webwinkels. De meeste webwinkeleigenaren hebben in het beginstadium vrijwel geen inkomsten en in verhouding hoge kosten. Het komt erop neer dat iedere euro die verdient wordt, weer wordt geïnvesteerd in de webwinkel. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreider assortiment of marketingacties om meer bezoekers te genereren. Om de investering van een keurmerk terug te verdienen dien je als webshop eigenaar dus meer producten te verkopen of de winstmarge per product te verhogen. Het laatste kan worden gerealiseerd door de verkoopprijs te verhogen of een scherpere inkoopprijs te realiseren bij de leverancier. Meer producten verkopen, dat heeft met meerdere aspecten te maken.1. Vertrouwen
Zoals al eerder in dit artikel naar voren kwam, zorgt een keurmerk voor een betrouwbare uitstraling, gezien het feit dat de webwinkel eigenaar niet zomaar het keurmerk mag voeren en aan strenge eisen dient te voldoen. Echter is een keurmerk niet doorslaggevend in de beslissing van de klant om een aankoop te doen op een website. Zo hechten mensen die gewend zijn om online aankopen te plegen (jongeren) minder waarde aan een keurmerk dan ouderen die minder vaak een online aankoop doen. Ook de waarde van het product speelt hier een belangrijke rol. Verkoop je op een webshop dure producten zoals elektronica of modeartikelen, dan kan een keurmerk de doorslag geven. Verkoop je daarentegen goedkope artikelen dan durven veel mensen een risico te lopen en hechten zij minder waarde aan een keurmerk, mits je website er verzorgd en betrouwbaar eruit ziet. Het opbouwen van vertrouwen hangt dus sterk af van het product en de doelgroep die met de webshop wordt bereikt.
Een andere manier om vertrouwen op te wekken is door reviews te tonen bij de producten op de website. Bezoekers kunnen dan zien hoe andere bezoekers het besteltraject hebben ervaren. Ook zegt het soms iets over de kwaliteit van de geleverde producten. Wanneer veel mensen een positieve reactie hebben achtergelaten, wekt dit extra vertrouwen op en verlaagd het de drempel om een bestelling te plaatsen.
2. Ontwerp
Het tweede punt om meer producten te verkopen is een logisch ontwerp. Internetgebruikers zijn gemakzuchtig, wanneer men te lang moet zoeken naar een bepaald product zullen zij weg klikken en bij een concurrent hun aankoop doen. Een goed ontwerp is dus een must voor iedere webshop eigenaar. Wanneer bezoekers op een logische wijze door de webshop kunnen navigeren zullen zij snel het gewenste product vinden. Hierbij kan een zoekfunctie binnen de webshop uitkomst bieden. Eenmaal het gewenste product gevonden dient het bestelproces ook gestroomlijnd vormgegeven zijn. Overbodige opties en het herhaaldelijk vragen van dezelfde gegevens kan irritaties opwekken, waardoor de klant zal afhaken en wederom zijn zoektocht opnieuw begint bij een concurrent. Een ander punt dat steeds belangrijker wordt is het responsive design, dit is een design dat zich aanpast aan de grootte van het beeldscherm. Zo kan de gebruiker eenvoudig via een tablet, een smartphone of een desktop computer een bestelling plaatsen. Gezien het feit dat steeds meer gebruikers onderweg gebruik maken van het internet op de smartphone en hierop ook aankopen doen, is een responsive design zeker een must.
3.Vindbaarheid
Een derde manier om meer omzet uit een webshop te genereren is het aantrekken van meer bezoekers. De meest economische wijze is SEO (zoekmachineoptimalisatie) dit vergt een investering in tijd om de elementen van de webshop zoekmachinevriendelijk te maken. Het resultaat is dat de webshop beter gepositioneerd zal worden binnen zoekmachines, waardoor klanten zonder verdere investering de webwinkel kunnen betreden. Een andere mogelijkheid is om bezoekersstromen te genereren met advertenties, echter brengt dit advertentiekosten met zich mee en is dit van tijdelijke aard. Het is immers zo dat wanneer er geen advertentie meer wordt weergeven, dat de bezoeker ook verdwenen is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten