Zo bouw je een goede band met bezoekers én Google op

Je hebt een website en hierop wil je graag gratis bezoekers hebben, om dit voor elkaar te krijgen is een goede band met Google belangrijk. Hoe beter jouw band is met Google, des te  beter jouw website wordt gepositioneerd en hoe beter de positie binnen Google, des te meer bezoekers je website zal ontvangen. In dit artikel zal ik jullie uitleggen hoe je een goede band met Google op kunt bouwen.

1. Zorg voor een snelle website

Wanneer je een website hebt dan is de hosting een erg belangrijke factor voor succes. Een snelle website wordt namelijk gewaardeerd door bezoekers, niemand wil graag wachten. Moet een bezoeker lang wachten totdat een website geladen is, dan houdt deze er een negatieve ervaring op na. Aangezien veel internetgebruikers Google gebruiken om informatie te zoeken en Google haar bezoekers doorverwijst naar andere websites is het belangrijk dat websites snel geladen zijn. Een snel geladen website zorgt voor een goede gebruikerservaring en draagt daarmee bij aan het imago van Google, gebruikers ervaren het namelijk als prettig dat zij snel vinden waarnaar zij opzoek zijn. Om deze reden is de snelheid (laadtijd) een van de vele indexatiefactoren die Google hanteert.

2. Zorg voor een over ons pagina

Iedereen wil graag weten met wie zij zaken doen óf wie hen informatie verstrekt over bepaalde onderwerpen. Ook Google houdt ervan wanneer je 'open kaart' speelt. Zorg daarom voor een duidelijke over ons pagina, op deze pagina introduceer jij jezelf en/of je bedrijf én meldt hoe bezoekers met jouw in contact kunnen komen.

3. Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Een gebruiksvriendelijke website is belangrijk, het internet is op steeds meer apparaten te gebruiken. Hierdoor zijn er steeds meer verschillende schermresoluties waar rekening gehouden mee dient te worden. Enkele jaren geleden was een website enkel via een desktop/laptop te bekijken en waren er maar een paar schermresoluties waar rekening mee gehouden diende te worden. Tegenwoordig worden websites ook op smartphones en tablets weergegeven, hierdoor moet er rekening gehouden worden met veel verschillende schermresoluties. Een responsive design kan uitkomst bieden om een website mobielvriendelijk te maken. Ook Google houdt hier rekening mee wanneer de website goed op een mobielapparaat wordt weergegeven, dan krijgt de website een 'mobielvriendelijk' label binnen de zoekmachine. Daarnaast wordt een website die goed bevonden door de mobielvriendelijkheidstest beloond met een betere positie binnen de mobiele versie van Google.  

Een ander belangrijk punt voor een gebruiksvriendelijke website is de navigatiestructuur. Heeft de website een menustructuur over horizontaal of verticaal óf zelfs beide? Dan is het belangrijk dat bezoekers via dit menu kunnen vinden waarnaar zij opzoek zijn. Zorg voor een logische en relevante indeling en gebruik maximaal 7 items in 1 menu. Hierdoor wordt het overzicht behouden, een goede menustructuur kan bijdragen aan een langere sessietijd op de website. Dit komt doordat bezoekers meerdere pagina's zullen bezoeken tijdens een sessie.

4. Zorg voor relevantie

Het is belangrijk dat de onderwerpen die je op de website behandeld aansluiten op elkaar. Wanneer je bijvoorbeeld een website hebt die gaat over auto's dan verwachten bezoekers dat de informatie die je daarop vermeldt gaat over auto's. Ga je opeens informatie over huisdieren vermelden, dan is dit irrelevant voor de bezoeker. Deze zal om die reden snel afhaken en de website verlaten. Ook bij het leggen van verwijzingen (ook wel linkbuilding genoemd) is het belangrijk dat het onderwerp aansluit bij de verwachting van de bezoeker. Dit geldt zowel voor verwijzingen (links) die gelegd worden binnen je website als daarbuiten.

5. Houd je website up-to-date

Het is belangrijk voor een website dat deze regelmatig wordt bijgewerkt. Plaats minimaal eens per week een nieuw artikel op je website. Hierdoor worden bezoekers getriggerd om regelmatig terug te keren naar de website, ook Google ziet dat in de loop der tijd de website steeds groter wordt én dat hier steeds meer relevante informatie op aangeboden wordt. Het gevolg is dat de website steeds beter wordt geïndexeerd binnen Google.

6. Gebruik de Google Webmastertools

De Google Webmastertools is een ideale tool om de status van je website te monitoren. Je krijgt daarbij ook inzicht welke websites er allemaal naar jouw website linken én er wordt informatie gedeeld vanuit Google over bijvoorbeeld straffen die opgelegd zijn en welke punten je kunt verbeteren. Daarnaast kun je via de Google Webmastertools nieuwe pagina's direct laten opnemen in de Google index. In onderstaande video legt Jacko Meijaard van Internetsuccesgids.nl uit hoe dit in zijn werk gaat.



Tot slot is er nog een mogelijkheid om een sitemap van je website aan te bieden. Kortom meldt je website altijd aan bij de Google Webmastertools hierdoor kun je ervoor zorgen dat de website sneller wordt geïndexeerd én je kunt fouten eerder verhelpen.

7. Gebruik geen black-hat SEO technieken

Wil je hoger komen binnen Google? Houd je dan aan de regels die Google heeft opgesteld. Ga je buiten de lijnen van deze opgestelde regels dan houd je, je bezig met 'Black hat SEO' en dit zal uiteindelijk leiden tot een straf van Google. De straf zal inhouden dat je lager in de index geplaatst wordt of zelfs compleet wordt verwijderd. Voorbeelden van 'black hat SEO' zijn;
- Kopen van links (verwijzingen)
Verwijzingen naar je website die moet je verdienen, een website zal doorlinken naar een een andere website wanneer de informatie die erop staat relevant is voor de doelgroep. Een aangekochte link zal doorgaans weinig toegevoegde waarde hebben, let op; verwar dit niet met een advertentie dat is wél toegestaan en zal niet worden bestraft indien deze relevant is.

- Plaatsen van verborgen contentIn het verleden werden websites voor een groot deel gepositioneerd op basis van zoekwoorden die in de content verwerkt zitten. Vandaag de dag is dit nog altijd een techniek die werkt, echter zijn er webmasters bij die Google willen bedonderen, zij plaatsen zoektermen die niet voor de bezoekers zichtbaar zijn (maar wel voor Google) door de tekst in dezelfde kleur te plaatsen als de achtergrond.

- Teksten schrijven voor zoekmachines
Deze techniek sluit een beetje aan bij het vorige punt, teksten die je op een website vermeldt moeten geschreven zijn voor een bezoeker. Dit houdt in dat de teksten goed leesbaar opgesteld moeten worden, anders is de aandacht al snel verdwenen en is de bezoeker ook van de website. In het verleden waren er websites die propten de teksten die zij op de website beschreven helemaal vol met zoektermen (keywords) waarop zij gevonden wilden worden. Het resultaat was dat de gebruiker nauwelijks kon begrijpen waar de tekst over ging.


Wil je nog meer weten over de Google richtlijnen? Dan raden we je aan om de startersgids van Google door te lezen. Heb je nog vragen dan kun je deze altijd hieronder stellen, we proberen de vragen zo snel mogelijk te beantwoorden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten