Jouw bedrijf op Google Maps?

Een vertoning op Google Maps is voor veel bedrijven een interessante optie om online beter gevonden te worden. Een andere prettige bijkomstigheid is dat je gemakkelijk een routebeschrijving kunt aanmaken naar je locatie toe, erg gebruiksvriendelijk voor potentiële klanten die uw vestiging willen bezoeken.
Hoe een dergelijke notatie op Google Maps verkregen kan worden, wordt in dit artikel uitgelegd.

Stap 1: Google Account

De eerste stap om een Google Maps notatie te verkrijgen is het aanmaken van een Google Account (Gmail). Door een Google Account aan te maken verkrijg je toegang tot meerdere diensten van Google, ook de dienst waarmee een notatie in Google Maps gecreëerd kan worden.

Stap 2: Google Analytics

Maak een Google Analytics account aan voor de betreffende website, hiervoor dien je te gaan naar www.google.nl/analytics, hiervoor dient ingelogd te worden met het Google Account (Gmail). Eenmaal ingelogd kan de website eenvoudig worden toegevoegd aan Google Analytics door middel van een wizard. Eenmaal de wizard doorlopen krijgt u een unieke code, de zogeheten trackingcode. De laatste stap om Google Analytics te laten werken is door de trackingcode in de HTML-code (head section) van de website te plaatsen. Dit kan u zelf doen wanneer u toegang heeft tot de sources van de website, mocht u deze toegang niet hebben dan kan uw webbouwer de code plaatsen.
Met Google Analytics kunnen web-statistieken voor de desbetreffende website bijgehouden worden. Hierdoor krijgt u een beeld van de bezoekers op de website, lees meer over instellingen van Google Analytics.

Stap 3: Google Webmastertools

Om de Google Webmastertools te activeren voor een website dient u te surfen naar de website van de Google Webmastertools, vervolgens dient er ingelogd te worden met het Google account. Eenmaal ingelogd kan er gekozen worden voor de optie ‘een site toevoegen’. Klik de knop ‘een site toevoegen’ en er ontpopt zich een scherm die vraagt naar het webadres van uw website. Ter verificatie dient u een html-code of een bestand te plaatsen. Ook kan ervoor gekozen worden om via de Google Analyticscode te verifiëren, het vereiste is in dit geval dat de Google Webmastertools en het Google Analytics account op hetzelfde Google account staan geregistreerd.

Stap 4: Vermelding op Google Maps

Log in op Google Webmastertools (en zorg ervoor dat deze gevalideerd is), ga vervolgens in het menu naar ‘andere bronnen’ eenmaal hierop geklikt worden een aantal opties getoond waaronder Google Places. Om een notatie te verkrijgen in Google Maps dient u Google Places aan te klikken, nu ontpopt er zich een wizard waarin informatie over uw bedrijf wordt gevraagd. Deze informatie wordt via Google en Google Maps getoond.
Eenmaal de gegevens ingevuld zal Google via een briefkaart een verificatiecode toesturen, dit om te valideren dat het ingevoerde adres een bestaand adres is. De code die op de briefkaart staat vermeld dient vervolgens ingevuld te worden op het dashboard van Google Places (deze stap staat ook vermeld op de briefkaart).

Stap 5: Routebeschrijving

Eenmaal een vermelding op Google Maps is het mogelijk om op een professionele wijze een routebeschrijving naar de vestiging van het bedrijf op de website te implementeren.
Hiervoor dient gesurft te worden naar de website van Google Maps, type vervolgens in de zoekbalk het adres in van de locatie van het bedrijf. Nu zal er een kaart getoond worden met een aanduiding van het bedrijf. Om deze kaart op uw website te vermelden dient geklikt te worden op het ‘link’- icoontje aan de linkerkant. Nu ontpopt er zich een scherm waarmee de widget gemaakt kan worden. Kies voor de onderste optie ‘HTML in website plakken’ om de standaard kaart te tonen op de website. Er is ook een optie om een op maat gemaakte kaart te plaatsen, hiervoor dient er gekozen te worden voor link ‘Deze kaart aanpassen en als voorbeeld weergeven’. De <iframe> code dient opgenomen te worden in de HTML van de website om de kaart ten behoeve van de routebeschrijving op de website te vermelden.

Voordelen van vermelding op Google Maps

Er hangen meer voordelen aan een vermelding op Google Maps, de zoekrobot van Google kan namelijk aan de hand van de informatie uit Google Maps bepalen waar u zich bevindt als bedrijf zijnde. Indien de website goed is geoptimaliseerd voor zoekmachines kan dit voordelig zijn voor de getoonde zoekresultaten in de zoekmachines. De zoekresultaten in Google worden namelijk gefilterd op regio, sinds de Venice update. Tijdens deze update heeft Google getracht de informatie aan te laten sluiten bij de zoekterm van de gebruiker. Aan de hand van het IP adres van de internetverbinding wordt bepaald waar de gebruiker zich bevindt en in een straal van een aantal kilometer worden primair relevante zoekresultaten getoond. Het gevolg hiervan dat de website van het bedrijf beter gevonden kan worden door mensen uit de regio, meer hierover kunt u lezen in het artikel over lokale SEO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten