Affiliate marketing, een win-win-win situatie

In dit artikel zullen we in gaan op de win-win situatie die affiliate marketing met zich meebrengt. Er zijn namelijk meerdere partijen gebaad bij affiliate marketing. Dat zijn de internetgebruiker, de adverteerder en degene die de verwijzing plaatst (de publisher). Benieuwd naar de belangen van deze 3 partijen? Het is een win-win-win situatie.

Het voordeel van affiliate marketing voor de adverteerder

Het wordt voor een adverteerder steeds lastiger om op te vallen met zijn product op het internet. De laatste jaren zijn er steeds meer webshops en websites bijgekomen die producten aanbieden. Dit komt doordat de drempel steeds lager gelegd is, een website opbouwen is kinderspel geworden tegenwoordig. Je sluit een hostingpakket af, schaft een domeinnaam aan en installeert vervolgens een CMS zoals Wordpress of Joomla erop, binnen het uur heb je een basis website staan. Wil je een webshop beginnen dan kan dit zelfs via partijen die kant en klaar webshopsoftware (Prestashop) aanbieden voor enkele tientjes per maand.
Om alsnog met jouw website of webwinkel veel bezoekers te trekken kan affiliate marketing een uitkomst zijn, hiermee vergroot je het bereik en de naamsbekendheid van je eigen website / webshop en staat daarmee een deel van de gerealiseerde omzet af aan aan affiliate.


Het voordeel van affiliate marketing voor de publisher

Veel publishers hebben een blog of een website dat gerelateerd is aan een bepaald onderwerp. Het onderwerp kan erg breed zijn, echter is voor ieder onderwerp wel een affiliate partij te vinden. Affiliate voor een publisher interessant zijn om bijvoorbeeld de hostingkosten van de website terug te verdienen of door een extra zakcentje te verdienen. In sommige gevallen trekken blogs of websites zoveel bezoekers dat de eigenaar er zelfs van kan leven, dan is de website puur broodwinning. Het voordeel van affiliate marketing is in dit geval dat de publisher geld verdient aan iedere verkoop die gerealiseerd wordt via zijn verwijzing, de publisher strijkt namelijk een commissie op per gerealiseerde verkoop, doorgaans is dat een vastgesteld percentage van de orderwaarde maar er zijn ook gevallen waarbij de publisher een vast bedrag uitbetaald krijgt.

Het voordeel van affiliate marketing voor de internetgebruiker

Een internetgebruiker is op een website van een publisher enthousiast geraakt over een product, deze kan via de affiliatelink meteen doorklikken om het betreffende product te kopen. De internetgebruiker hoeft dus niet opnieuw een zoektocht te starten om het product aan te schaffen. In sommige gevallen van affiliate marketing is het zelfs aantrekkelijker om via een affiliatelink een product aan te bieden, je ontvangt dan een aanbieding die niet op een andere manier te verkrijgen is. In dat geval is er voor de internetgebruiker dus ook een financieel voordeel door de inzet van affiliate marketing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten