Facebook voor kleine en middelgrote
bedrijven
Maakt uw
bedrijf al gebruik van een Facebook pagina om klanten aan te trekken?
Kleine en
middelgrote bedrijven beschikken over het algemeen niet over een groot reclame
budget. Door de kredietcrisis hebben deze bedrijven het erg zwaar en staan de
budgetten onder druk. Voor iedere reclame uiting dat een dergelijk bedrijf wil
doen, worden kosten gemaakt.
Via het
internet kan een bedrijf veel kosten besparen door social media in te zetten.
Het enige
dat een bedrijf dient te investeren is tijd, er bestaan zelfs programma’s
waarmee u social media accounts kunt “besturen”. Een dergelijk programma is Hootsuite, in dit programma is in te vullen wanneer
en op welk social media platform het bericht moet verschijnen.
Voor een
kleine en middelgrote bedrijven die willen besparen op de reclame uitgaven is
social media dus een zeer goede uitkomst.
Daarnaast
speelt het feit mee dat je een grotere groep mensen bereikt middels social
media, vergeleken met bijvoorbeeld een advertentie in een krant.
Facebook pagina
Veel
kleine en middelgrote bedrijven zijn zich niet bewust van de voordelen van
social media, sterker nog een overgroot deel van kleine en middelgrote
bedrijven gebruikt helemaal geen social media.
Een steeds
grotere groep mensen in de samenleving is actief één of meerdere social media
platforms. Een steeds groter wordend platform in Nederland is Facebook.
Wanneer
een bedrijf een Facebook pagina aanmaakt, kunnen mensen (potentiële klanten)
zich hierbij aanmelden door de pagina “te liken”. Hierdoor wordt het bericht
ook op de Facebook pagina van deze klant zichtbaar, met als gevolg dat de
vrienden van diegene het bericht ook zien.
Het
voordeel voor het bedrijf dat Facebook inzet is dat het in een korte periode
een gigantisch netwerk op kan bouwen. Wanneer een bedrijf een actie lanceert
via het Facebook account, bereikt dit meteen het gehele netwerk. Dit levert
conversie op waardoor de omzet van het bedrijf toeneemt.
Wat erg
goed werkt om vrienden te verkrijgen op Facebook is een kortingsactie opzetten.
Een andere
goedwerkende methode om snel vrienden te vergaren binnen Facebook, is het
starten van een aanmeldbonus; “Like deze pagina en maak kans op de Ipad2”.
Daarnaast
is het van essentieel belang om de Facebook pagina een eigen stijl mee te
geven. Dit kan bijvoorbeeld de huisstijl zijn van het bedrijf. De Facebook
pagina is immers het virtuele visitekaartje voor een bedrijf. Op een Facebook
bedrijfspagina is een afbeelding te plaatsen met de maximale afmetingen van 200 pixels breedte en 600
pixels hoogte.
Tevens is het van groot belang om voor
een bedrijfspagina een welkomstpagina in te richten, bezoekers moeten in een
oogomslag kunnen zien wat je als bedrijf te bieden hebt.
Standaard is ingesteld dat Facebook het
prikbord weergeeft, met de applicatie van Static FBML is de pagina te customizen. Deze applicatie voegt een
kader toe aan de Facebook pagina waarin je HTML voor uitgebreide aanpassingen kunt
doorvoeren. Met als het gevolg dat de Facebook pagina veranderd in een soort mini-website.
Een laatst
essentieel punt voor een goedlopende Facebook pagina, is zorgen dat deze up to
date blijft. Beter gezegd, er moeten regelmatig berichten op verschijnen.
Facebook en adverteren
Adverteren
via Facebook behoort ook tot de mogelijkheden. Je kunt dit als bedrijf zijnde
laten doen, maar het is ook zelfstandig uit te voeren.
Wanneer ervoor
gekozen wordt om zelf een advertentie te maken, is het belangrijk om te weten
wie uw doelgroep is en wat hen bezig houdt. Het adverteren op Facebook is te
vergelijken met een advertentie opstellen bij Google Adwords.
Bij
Facebook dient men een URL, titel, afbeelding en tekst aan te leveren voor een
advertentie. Het is aan te raden om in de tekst en de titel essentiële
zoekwoorden in te voeren. Hierdoor wordt het de lezer in een oogomslag
duidelijk waar uw advertentie/bedrijf voor staat.
Stap twee
van een advertentie beschrijven is het aangeven waar uw doelgroep zich bevind,
er wordt naar een leeftijd/geslacht gevraagd. Hier kunt u redelijk precies
aangeven in welke categorie de doelgroep valt.
Daarnaast
kunt u aangeven in welke plaats(en) de advertentie moet worden weergegeven,
Facebook maakt vervolgens een schatting hoeveel mensen u met deze advertentie
kunt bereiken.
De derde
stap is het beschrijven van de interesses van de doelgroep, ook deze zijn door
u zelf in te voegen. Echter kunt u ook kiezen uit een lijst met “brede”
begrippen. In deze stap zijn tevens nog een aantal demografische aspecten door
te voeren.
Er is
bijvoorbeeld in te stellen dat de advertentie aan iemand moet worden getoond
met een relatie of aan iemand die single is. Daarnaast wordt er onderscheid
gemaakt tussen het opleidingsniveau van een persoon, er kan gekozen worden uit
Afgestudeerd, hoger onderwijs en middelbaar onderwijs.
De laatste
stap is het beschrijven van het budget dat maximaal per dag mag worden besteed
aan advertenties. Hier is tevens aan te geven tussen welke tijden een
advertentie moet worden weergegeven. Vervolgens maakt Facebook een inschatting
van de kosten per click.
De laatste
stap is het controleren van de advertentie voordat deze daadwerkelijk online
geplaatst zal worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten