Facebook voor kleine en middelgrote bedrijven


Facebook voor kleine en middelgrote bedrijven
Maakt uw bedrijf al gebruik van een Facebook pagina om klanten aan te trekken?
Kleine en middelgrote bedrijven beschikken over het algemeen niet over een groot reclame budget. Door de kredietcrisis hebben deze bedrijven het erg zwaar en staan de budgetten onder druk. Voor iedere reclame uiting dat een dergelijk bedrijf wil doen, worden kosten gemaakt.
Via het internet kan een bedrijf veel kosten besparen door social media in te zetten.
Het enige dat een bedrijf dient te investeren is tijd, er bestaan zelfs programma’s waarmee u social media accounts kunt “besturen”. Een dergelijk programma is Hootsuite, in dit programma is in te vullen wanneer en op welk social media platform het bericht moet verschijnen.
Voor een kleine en middelgrote bedrijven die willen besparen op de reclame uitgaven is social media dus een zeer goede uitkomst.
Daarnaast speelt het feit mee dat je een grotere groep mensen bereikt middels social media, vergeleken met bijvoorbeeld een advertentie in een krant.
In dit artikel wil ik dieper ingaan op de mogelijkheden die Facebook met zich meebrengt.


Facebook pagina
Veel kleine en middelgrote bedrijven zijn zich niet bewust van de voordelen van social media, sterker nog een overgroot deel van kleine en middelgrote bedrijven gebruikt helemaal geen social media.
Een steeds grotere groep mensen in de samenleving is actief één of meerdere social media platforms. Een steeds groter wordend platform in Nederland is Facebook.
Wanneer een bedrijf een Facebook pagina aanmaakt, kunnen mensen (potentiële klanten) zich hierbij aanmelden door de pagina “te liken”. Hierdoor wordt het bericht ook op de Facebook pagina van deze klant zichtbaar, met als gevolg dat de vrienden van diegene het bericht ook zien.
Het voordeel voor het bedrijf dat Facebook inzet is dat het in een korte periode een gigantisch netwerk op kan bouwen. Wanneer een bedrijf een actie lanceert via het Facebook account, bereikt dit meteen het gehele netwerk. Dit levert conversie op waardoor de omzet van het bedrijf toeneemt.
Wat erg goed werkt om vrienden te verkrijgen op Facebook is een kortingsactie opzetten.
Een andere goedwerkende methode om snel vrienden te vergaren binnen Facebook, is het starten van een aanmeldbonus; “Like deze pagina en maak kans op de Ipad2”.
Daarnaast is het van essentieel belang om de Facebook pagina een eigen stijl mee te geven. Dit kan bijvoorbeeld de huisstijl zijn van het bedrijf. De Facebook pagina is immers het virtuele visitekaartje voor een bedrijf. Op een Facebook bedrijfspagina is een afbeelding te plaatsen met de maximale afmetingen van 200 pixels breedte en 600 pixels hoogte.
Tevens is het van groot belang om voor een bedrijfspagina een welkomstpagina in te richten, bezoekers moeten in een oogomslag kunnen zien wat je als bedrijf te bieden hebt.
Standaard is ingesteld dat Facebook het prikbord weergeeft, met de applicatie van Static FBML is de pagina te customizen. Deze applicatie voegt een kader toe aan de Facebook pagina waarin je HTML voor uitgebreide aanpassingen kunt doorvoeren. Met als het gevolg dat de Facebook pagina veranderd in een soort mini-website.
Een laatst essentieel punt voor een goedlopende Facebook pagina, is zorgen dat deze up to date blijft. Beter gezegd, er moeten regelmatig berichten op verschijnen.
Zoals al eerder in dit artikel is aangegeven kan dit eenvoudig met programma’s zoals Hootsuite.

Facebook en adverteren
Adverteren via Facebook behoort ook tot de mogelijkheden. Je kunt dit als bedrijf zijnde laten doen, maar het is ook zelfstandig uit te voeren.
Wanneer ervoor gekozen wordt om zelf een advertentie te maken, is het belangrijk om te weten wie uw doelgroep is en wat hen bezig houdt. Het adverteren op Facebook is te vergelijken met een advertentie opstellen bij Google Adwords.
Bij Facebook dient men een URL, titel, afbeelding en tekst aan te leveren voor een advertentie. Het is aan te raden om in de tekst en de titel essentiële zoekwoorden in te voeren. Hierdoor wordt het de lezer in een oogomslag duidelijk waar uw advertentie/bedrijf voor staat.
Stap twee van een advertentie beschrijven is het aangeven waar uw doelgroep zich bevind, er wordt naar een leeftijd/geslacht gevraagd. Hier kunt u redelijk precies aangeven in welke categorie de doelgroep valt.
Daarnaast kunt u aangeven in welke plaats(en) de advertentie moet worden weergegeven, Facebook maakt vervolgens een schatting hoeveel mensen u met deze advertentie kunt bereiken. 
De derde stap is het beschrijven van de interesses van de doelgroep, ook deze zijn door u zelf in te voegen. Echter kunt u ook kiezen uit een lijst met “brede” begrippen. In deze stap zijn tevens nog een aantal demografische aspecten door te voeren.
Er is bijvoorbeeld in te stellen dat de advertentie aan iemand moet worden getoond met een relatie of aan iemand die single is. Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt tussen het opleidingsniveau van een persoon, er kan gekozen worden uit Afgestudeerd, hoger onderwijs en middelbaar onderwijs.
De laatste stap is het beschrijven van het budget dat maximaal per dag mag worden besteed aan advertenties. Hier is tevens aan te geven tussen welke tijden een advertentie moet worden weergegeven. Vervolgens maakt Facebook een inschatting van de kosten per click.
De laatste stap is het controleren van de advertentie voordat deze daadwerkelijk online geplaatst zal worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten