Landingspagina’s voor webshops


‘Een goed ingerichte landingspagina is de basis voor een goed converterende webshop’

Groei aantal landingspagina’s
Het aantal webshops is de laatste jaren flink gegroeid. Deze groei zal naar verwachting alleen maar toenemen. Consumenten maken steeds vaker gebruik van de mogelijkheid om online te winkelen. Marktonderzoekbedrijf Forrester stelt vast dat 71% van de Nederlandse consumenten online winkelt. De komende 4 jaar wordt een groei van 11% per jaar verwacht voor de online uitgaven. Thuiswinkel stelt daarnaast dat de groei van het aantal webshops met 10% zal zijn in 2012. De concurrentie voor webshops wordt dus steeds groter. Dit is ook het geval voor het online adverteren. Landingspagina’s worden daardoor steeds belangrijker.
In het volgende stuk gaat de aandacht uit naar de meest ideale inrichting voor een webshop. Wanneer is, als bezoeker eenmaal op de webshop is, de kans het grootst dat er daadwerkelijk een aankoop wordt gedaan.


Ingang landingspagina
Een landingspagina is een webpagina waar je bezoekers naartoe stuurt om daar te gaan converteren. In het geval van een webshop is het doel dat de bezoeker een aankoop doet. De landingspagina moet dus gericht zijn op specifieke bezoekers met een specifieke taak. Dus de bezoeker moet op de landingspagina vinden, wat hij/zij aan de hand van de advertentie verwacht. Bezoekers op een landingspagina komen binnen via verschillende advertenties, deze kunnen zijn: Adwords, Adsense, website banner, e-mail of flyer.

Inrichting landingspagina
Terugkomend op de vraag, hoe kan een landingspagina zo effectief mogelijk worden ingericht, gaan we kijken naar de ideale inrichting voor een webshop. Met welke landingspagina maak je de meeste kans op verkopen. Ten eerste is het belangrijk dat de Unique Selling Points op de landingspagina duidelijk naar voren komen. Laat zien op de pagina waarom bezoekers beter bij jou het product kunnen aanschaffen dan bij de concurrent! Geef hierbij goede productinformatie en veel plaatjes van het product. (Eventueel kleurkeuze of alternatieven.) Vervolgens, geef duidelijk de verzendkosten aan. Bezoekers willen niet op het laatste moment van bestelling nog extra kosten op hun rekening krijgen. De volgende stap is de levertijd en de beschikbaarheid (voorraadstatus) duidelijk aangeven. Deze informatie is essentieel voor het wel of niet aanschaffen van een product. Ook de betaalmethoden moeten duidelijk naar voren komen op de landingspagina. Veelgebruikt en efficiënt middel is het gebruik van logo’s van banken en keurdiensten, bezoekers moeten een veilig gevoel hebben bij het online winkelen. Geef op de pagina ook duidelijk de garantie en of het retourbeleid bij de verkoop weer. Deze randvoorwaarden hoeven niet de belangrijkste positie op de pagina in te nemen, maar verstandig is het wel degelijk om deze duidelijk te vermelden. Als laatste maar niet onbelangrijkste punt is de call-to-action. Laat de webpagina niet overlopen van call-to-action kreten, maar houdt het daarbij simpel. Veelgebruikt model hiervoor is het KISS model: Keep It Stupid and Simple! Daarmee wordt bedoeld dat hoeveel informatie je ook op de pagina hebt staan, de knop ‘bestellen’ altijd op moet vallen. Een converterende bezoeker is immers ten alle tijde het doel!

Conclusie
De belangrijkste punten voor een effectieve landingspagina zijn voornamelijk gegeven uit usability oogpunt. Natuurlijk, er zijn nog vele toepassingen en belangrijke items die belangrijk zijn op een webshop (onder andere SEO-technisch). In het voorgaande stuk is echter de basis gegeven voor een landingspagina, de genoemde onderdelen zijn onmisbaar voor een goede webshop. Conclusie: ‘Een goed ingerichte landingspagina is de basis voor een goed converterende webshop.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten