‘Een
goed ingerichte landingspagina is de basis voor een goed converterende webshop’
Groei
aantal landingspagina’s
Het aantal webshops is de laatste
jaren flink gegroeid. Deze groei zal naar verwachting alleen maar toenemen.
Consumenten maken steeds vaker gebruik van de mogelijkheid om online te
winkelen. Marktonderzoekbedrijf Forrester stelt vast dat 71% van de Nederlandse
consumenten online winkelt. De komende 4 jaar wordt een groei van 11% per jaar
verwacht voor de online uitgaven. Thuiswinkel stelt daarnaast dat de groei van
het aantal webshops met 10% zal zijn in 2012. De concurrentie voor webshops
wordt dus steeds groter. Dit is ook het geval voor het online adverteren. Landingspagina’s
worden daardoor steeds belangrijker.
In het volgende stuk gaat de aandacht
uit naar de meest ideale inrichting voor een webshop. Wanneer is, als bezoeker
eenmaal op de webshop is, de kans het grootst dat er daadwerkelijk een aankoop
wordt gedaan.
Ingang
landingspagina
Een landingspagina is een webpagina
waar je bezoekers naartoe stuurt om daar te gaan converteren. In het geval van
een webshop is het doel dat de bezoeker een aankoop doet. De landingspagina
moet dus gericht zijn op specifieke bezoekers met een specifieke taak. Dus de
bezoeker moet op de landingspagina vinden, wat hij/zij aan de hand van de
advertentie verwacht. Bezoekers op een landingspagina komen binnen via verschillende
advertenties, deze kunnen zijn: Adwords, Adsense, website banner, e-mail of
flyer.
Inrichting
landingspagina
Terugkomend op de vraag, hoe kan een
landingspagina zo effectief mogelijk worden ingericht, gaan we kijken naar de
ideale inrichting voor een webshop. Met welke landingspagina maak je de meeste
kans op verkopen. Ten eerste is het belangrijk dat de Unique Selling Points op
de landingspagina duidelijk naar voren komen. Laat zien op de pagina waarom
bezoekers beter bij jou het product kunnen aanschaffen dan bij de concurrent!
Geef hierbij goede productinformatie en veel plaatjes van het product. (Eventueel
kleurkeuze of alternatieven.) Vervolgens, geef duidelijk de verzendkosten aan.
Bezoekers willen niet op het laatste moment van bestelling nog extra kosten op
hun rekening krijgen. De volgende stap is de levertijd en de beschikbaarheid
(voorraadstatus) duidelijk aangeven. Deze informatie is essentieel voor het wel
of niet aanschaffen van een product. Ook de betaalmethoden moeten duidelijk
naar voren komen op de landingspagina. Veelgebruikt en efficiënt middel is het
gebruik van logo’s van banken en keurdiensten, bezoekers moeten een veilig
gevoel hebben bij het online winkelen. Geef op de pagina ook duidelijk de
garantie en of het retourbeleid bij de verkoop weer. Deze randvoorwaarden
hoeven niet de belangrijkste positie op de pagina in te nemen, maar verstandig
is het wel degelijk om deze duidelijk te vermelden. Als laatste maar niet
onbelangrijkste punt is de call-to-action. Laat de webpagina niet overlopen van
call-to-action kreten, maar houdt het daarbij simpel. Veelgebruikt model
hiervoor is het KISS model: Keep It Stupid and Simple! Daarmee wordt bedoeld
dat hoeveel informatie je ook op de pagina hebt staan, de knop ‘bestellen’
altijd op moet vallen. Een converterende bezoeker is immers ten alle tijde het
doel!
Conclusie
De belangrijkste punten voor een
effectieve landingspagina zijn voornamelijk gegeven uit usability oogpunt.
Natuurlijk, er zijn nog vele toepassingen en belangrijke items die belangrijk
zijn op een webshop (onder andere SEO-technisch). In het voorgaande stuk is
echter de basis gegeven voor een landingspagina, de genoemde onderdelen zijn
onmisbaar voor een goede webshop. Conclusie: ‘Een goed ingerichte
landingspagina is de basis voor een goed converterende webshop.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten