Meer conversie binnen je webwinkel

Het primaire doel van een webwinkel is het verkopen van artikelen, als webshopeigenaar wil je dat zoveel mogelijk bezoekers een bestelling plaatsen - ook wel conversie genoemd. Hoe meer conversie (verkopen) een webwinkel maakt, des te succesvoller deze kan worden. Aangezien er meer in de webwinkel geïnvesteerd kan worden. In dit artikel worden een aantal aspecten beschreven die kunnen bijdragen aan een verhoogde omzet.

Zoekfunctie 

Internetgebruikers zijn eraan gewend om een zoekfunctie te gebruiken om iets te vinden op het internet. Bedenk maar eens wat je doorgaans als eerst doet wanneer je de browser opstart - namelijk een zoekopdracht indienen bij Google. Vervolgens kom je uit op een gewenst resultaat. Op een website of binnen een webshop werkt dit niet anders, gebruikers komen binnen op een pagina en gaan vrijwel direct zoeken het product waar zij naar opzoek zijn. Kunnen zij dit product niet vinden, dan zullen zij de zoekfunctie binnen de website of webshop gebruiken. Zorg er dus voor dat je een zoekfunctie hebt binnen je webwinkel én dat deze naar behoren werkt. Een bijkomend voordeel is dat je via Google Analytics kunt bijhouden wat de bezoeker intypt binnen de zoekfunctie. Dit kan tevens input zijn voor je nieuwe zoekmachine optimalisatieplan.

Indeling van producten 


Een tweede dat voor een webwinkel belangrijk is, is de productindeling. Zorg ervoor dat alle producten die je aanbied binnen je webwinkel eenvoudig te vinden zijn. Verkoop je bijvoorbeeld videogames dan is het logisch dat je de videogames van de Playstation 3 onder een categorie Playstation 3 zet, die van de Playstation 4 onder de categorie van Playstation 4 etc. Ook kun je de games sorteren op genre. Bijvoorbeeld racegames, shooters en platformgames. Op deze manier bied je de gebruiker al de mogelijkheid om op 3 manieren de gewenste videogame te vinden. Namelijk via het de menu indeling, via de zoekfunctie en via een indeling op genre. Unique Selling Points (USP) Online aankopen draait op vertrouwen, de bezoeker heeft niet zoals in een 'stenen winkel' het artikel in handen die hij/zij meteen mee kan nemen. Op het internet bestelt de klant een product en deze moet vervolgens afwachten of het product daadwerkelijk geleverd wordt. USP's (Unique Selling Points) kunnen een stukje vertrouwen wekken, enkkele voorbeelden van een USP;
  • 'Vandaag om 14:00 uur besteld, is morgen in huis',
  • 'De beste prijs/kwaliteitsverhouding',
  • 'Gratis verzending vanaf een bestelling van € 15',
  • 'Niet goed, geld terug',
  • 'Wij verzenden met PostNL'
Door dergelijke punten te benoemen kun je de klant ervan overtuigen om een bestelling te plaatsen. Je neemt namelijk een stukje onzekerheid weg.

Referenties (testimonials) 

Zoals bij het punt over USP's al duidelijk werd draaien online aankopen vooral op basis van vertrouwen, hierbij kunnen referenties (testimonials) van andere gebruikers een belangrijke rol in spelen. Iemand die een referentie achterlaat heeft immers al eerder een bestelling geplaatst bij de betreffende webwinkel, anders laten zij geen bericht achter waardoor de webwinkel meer autoriteit uit kan stralen. Een testimonial geschreven door een andere klant van de webwinkel kan een andere bezoeker doen overhalen om over te gaan tot het bestellen van een product.

Levertijd en kosten 

Wees als webwinkel altijd duidelijk over de levertijd van een bepaald product, de bezoeker wil graag weten wanneer hij/zij het product kan ontvangen als het wordt besteld binnen de webwinkel. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een bepaalde product tijdelijk uitverkocht is, wees daar ook duidelijk over - meldt in dit geval een verwachte levertijd en zorg ervoor dat de klant op de hoogte gehouden wordt. Een tweede aspect bij de verkoop van artikelen is de verzending, zorg ervoor dat de gebruiker uit meerdere verzendopties kan kiezen. Denk bijvoorbeeld aan;
  • Per brievenbus post (als het een klein pakket betreft)
  • Per koerier (PostNL, DHL, UPS etc.)
  • Ophalen bij afhaalpunt in de buurt
  • Verzending onder rembours
  • Zelf ophalen bij magazijn (komt weinig voor)
Uiteraard hebben alle verschillende verzendopties een andere prijs, gezien de levering die door de brievenbus bezorgd kan worden een goedkoper tarief kent dan een (verzekerde) bestelling die onder rembours verzonden wordt. Deze kosten dienen ook aan de klant doorberekend worden, mits zij bijvoorbeeld boven een bepaald orderbedrag uitkomt dan kan het als een extra service (Unique Selling Point) worden aangeboden.

Eenvoudig betalen

Binnen een 'stenen winkel' heb je als klant meestal meerder manieren van betalen, namelijk contant, via pin of creditcard. Online is dit niet anders je kunt namelijk als webshop eigenaar ervoor kiezen om meerdere betaalopties te hanteren. De meest gebruikte betaalmogelijkheden in Nederland zijn Ideal, creditcard, PayPal of achteraf betalen via acceptgiro. Je kunt als website eigenaar dit eenvoudig integreren binnen je webwinkel door een contract af te sluiten bij een Payment Service Provider (PSP), een dergelijk bedrijf zorgt voor een koppeling tussen de betaalmethode en jouw bankrekening. Uiteraard vragen zij hier een vergoeding voor, echter is een PSP vaak een stuk goedkoper dan Ideal optie bij een bank.

Belgische variant 

Is de webwinkel in Nederland al een succes? Breidt dan uit naar het buitenland, een logische stap is de Belgische markt. Een groot deel van België spreekt Vlaams een taal dat lijkt op Nederlands. Met de Nederlandse webwinkel kun je met een paar kleine aanpassingen de Belgische klanten prima bedienen, zorg er echter wel voor dat je bijvoorbeeld een pagina speciaal voor Belgische klanten inricht waarop je benoemt hoe de verzending verloopt, op welke manieren zij kunnen betalen en wat de levertijden zijn. Dit kan eenvoudig (rechts)bovenin de pagina een Belgisch vlaggetje te voeren. Daarmee wordt het voor een Belgische gebruiker duidelijk dat je ook hebt nagedacht over de levering aan België. Sommige webwinkels leveren wel aan België maar dat wordt pas duidelijk bij de laatste stap van het bestellen. Dan kunnen de klanten bijvoorbeeld aangeven dat het pakket verzonden moet worden naar België of dat er een Belgische betaalmethode is geïntegreerd (MisterMoney). Door dit al meteen op de homepage duidelijk te maken schep je veel meer duidelijkheid en zullen de verkopen mogelijk een boost krijgen. Uiteraard is deze stap van te voren goed te monitoren, door Google Analytics te raadplegen. Deze analysetool geeft de gebruiker inzicht waar de gebruiker vandaan komt.

Verwante artikelen 

Door verwante artikelen (ook wel gerelateerde producten genoemd) te tonen bij een artikel waarin de gebruiker interesse heeft, kun je meer verkopen genereren. Om weer terug te komen op het voorbeeld van de webwinkel met videogames. De gebruiker koopt een racespel voor zijn Playstation 4, hier wordt bij de verwante artikelen een racestuur getoond die de gebruiker kan aansluiten op zijn Playstation 4 waardoor deze nog snellere rondetijden kan neerzetten. De gebruiker wordt nu geattendeerd op het racestuur en zal deze misschien nog wel erbij kopen, of later hiervoor terug komen. Hierdoor zullen de verkopen verder toenemen.

Feedback vragen 

Een laatste mogelijkheid om meer conversie te generen is door simpelweg vragen te stellen aan een gebruiker. Bijvoorbeeld wanneer deze zich op de website begeeft en de website wil verlaten op de bestelpagina, laat dan een pop-up scherm komen met de vraag;
'Waarom verlaat u de website? Wij willen onze website verbeteren uw feedback wordt daarbij op prijs gesteld'
Wanneer de gebruiker hier een antwoord op geeft, heb je een punt om je website te verbeteren. Een andere mogelijkheid om feedback te verkrijgen is door een korte vragenlijst toe te zenden, nadat een bestelling heeft plaatsgevonden. Om de gebruiker de vragenlijst in te laten vullen kun je hem/haar een kortingcode toesturen voor de volgende aankoop óf aangeven dat onder alle inschrijvers een prijs wordt verloot. Met de feedback die je binnenkrijgt kun je vervolgens de webshop verbeteren, zodat deze meer omzet (conversie) zal genereren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten