Strategie internetmarketing in 2015

Het is inmiddels eind november en daarmee ligt 2014 alweer bijna achter ons. Tijd om de strategie voor 2015 te bepalen! Hier hoort ook een strategie voor op het internet bij. Strategieën die in 2014 belangrijk waren en het goed deden, kunnen in 2015 wel achterhaald zijn - denk hierbij ook aan de updates die de zoekmachine in de loop der jaren heeft doorgevoerd. Maar was is nu belangrijk in 2015?

De bezoeker is belangrijk

Al sinds de oprichting van Google wordt de gebruiker centraal gesteld. De zoekmachine wil gebruikers een zo goed mogelijk zoekresultaat voorschotelen. Dit wordt in 2015 steeds belangrijker. Eerder werd altijd gesteld dat 'content is king' is, dit verschuift nu naar 'context is king'. De gebruiker zit niet meer te wachten op webpagina's met grote hoeveelheden tekst, tegenwoordig moeten webpagina's ook (geoptimaliseerde) foto's en video's bevatten. Deze pagina elementen draaien allen bij aan een betere beleving van de website, waardoor de kans groter is dat de bezoeker vindt waarnaar deze opzoek is. Dit resulteert uiteindelijk weer in een langere sessietijd op de website, dus de gebruiker zal uiteindelijk langer op de website verblijven en mogelijk meerdere pagina's bezoeken. Dit is tot slot weer een signaal voor Google dat je kwalitatieve content biedt waar de gebruiker iets aan heeft.

Gebruikersgemak

Een website dient toegankelijk te zijn voor alle gebruikers. Zorg er dus voor dat je geen technieken gebruikt die bijvoorbeeld niet ondersteund worden door mobiele browsers zoals bijvoorbeeld Flash. Ook is het belangrijk dat de website zich aanpast aan de grote van het scherm, ook wel een responsive design genoemd. Google is inmiddels al begonnen met de uitrol van een 'mobile friendly'-tag binnen de zoekmachine, waarmee wordt aangegeven dat de website wel/niet goed weergegeven wordt op een mobiel apparaat.

Linkbuilding is belangrijk

Ook in 2015 is linkbuilding een belangrijk aspect voor de internetmarketing strategie. Linkbuilding is op te delen in twee delen, de links binnen de verschillende pagina's van je eigen website (interne linkbuilding) en links die van buitenaf komen óf naar een andere website verwijzen, ook wel externe linkbuilding genoemd. Het is altijd van belang dat de gelegde link van een toegevoegde waarde is voor de gebruiker, anders gezegd de link moet betrekking hebben op de stof die behandeld wordt.

Sociale integratie

Het is belangrijk dat gebruikers via social media de aangeboden content kunnen delen. Hoe meer personen jouw content zien en 'leuk vinden', des te beter jouw website wordt beoordeeld door Google. Zij stellen namelijk dat een gebruiker geen berichten zal delen wanneer dit geen toegevoegde waarde heeft. Wanneer de website veelvuldig door verschillende gebruikers wordt benoemd op een social media platform, is dit een teken dat je belangrijk bent waardoor de positie van de website geleidelijk aan zal toenemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten