Dragen reacties bij aan een verhoogde conversie?
Een conversie is een actie die een klant dient uit te voeren op de website, het is een doel dat de webmaster voor ogen heeft. Voor een webshop is een conversie bijvoorbeeld het realiseren van een verkoop. Voor een informatieve website kan bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief een conversie zijn. Maar op welke manier dragen klantreacties bij aan een verhoogde conversie? Het plegen van aankopen of het achterlaten van (persoonlijke) gegevens heeft te maken met vertrouwen. Internetters zijn continue op zoek naar vertrouwen, bij iedere website die zij bezoeken opnieuw. Reacties van andere gebruikers kunnen meewerken aan het opbouwen van vertrouwen. Wanneer er veel positieve reacties worden weergegeven, zal de bezoeker eerder converteren. Dit wil zeggen dat zij sneller een aankoop zullen plegen of gegevens achter zullen laten.Hoe krijg je reacties op artikelen?
Bij een informatieve website kun je zorgen voor reacties door bij ieder geplaatst artikel een afsluiting te gebruiken zoals; 'Heb je nog vragen, laat dan een reactie achter' of 'Als u nog een aanvulling heeft, laat dit dan weten via een reactie'. Bij webshops kunnen reacties achteraf (na een aankoop) gevraagd worden. Door via een autoresponder (automatische mail) in te stellen dat de klant na bijvoorbeeld 2 dagen na aankoop een e-mail ontvangt met daarin 'beoordeel onze webshop door deze korte vragenlijst in te vullen' of 'help mee om onze webshop te verbeteren en geef uw feedback'. Om de klant aan te moedigen om de korte vragenlijst in te vullen kun je deze de volgende keer bijvoorbeeld 5% korting geven. Leg ook altijd in het begeleidend schrijven uit dat deze korting pas gegeven wordt nadat zij de vragenlijst hebben verstuurd en dat de vragenlijst bijvoorbeeld slechts 5 minuten duurt.Dragen klantreacties bij aan de vindbaarheid van de website?
Zoekmachines zijn gek op content, een klantreactie is vrijwel altijd een tekst dat gaat over een specifiek product of dienst. Hierdoor zijn de reacties erg waardevol voor wat betreft de vindbaarheid van de website binnen een zoekmachine. De klant schrijf onbewust teksten voor uw website en verwerkt daarin doorgaans de naam van het product of noemt de naam van de website, waardoor de website langzaam aan steeds dominanter wordt binnen zoekmachines op bepaalde zoekwoorden. Hierdoor kunnen klantreacties positief bijdragen aan de vindbaarheid van de website binnen zoekmachines.Hoe voorkom ik ongewenste reacties?
Ongewenste reacties zijn reacties die niets met uw product of dienst te maken hebben of bijvoorbeeld het herhaaldelijk plaatsen van dezelfde reactie en het plaatsen van links naar andere websites (linkbuilding). Om te voorkomen dat reactievelden ingezet worden voor ongewenste praktijken kunt u het volgende doen.1. De reactie beoordelen
Dit is de meest gemakkelijke en beste vorm van het beoordelen van een reactie, zodra een persoon een reactieformulier invult ontvangt de webmaster een mail waarin de reactie staat. Deze kan aangeven of deze reactie wel/niet geplaatst mag worden. Wanneer de website nog klein is en relatief weinig bezoekers trekt die een reactie achterlaten is dit redelijk goed te beheren. Echter wanneer de website in de loop der jaren meer bezoekers trekt kan dit een klus worden van enkele uren per dag.
2.Gebruik van CAPTCHA-code
Een CAPTCHA-code is een code die de gebruiker moet overtypen om een reactie te verzenden. Vaak worden robots ingezet om automatisch reacties te plaatsen op websites waarop een reactieformulier te vinden is. Deze hebben één doel - het bereiken van zoveel mogelijk personen en zijn doorgaans irrelevant voor de 'echte' bezoeker. Door gebruik van een CAPTCHA-code kunnen de robots 'uitgeschakeld' worden, omdat zij niet altijd de CAPTCHA-code kunnen lezen. Hiermee hoop ik de vraag over het belang van klantreacties beantwoord te hebben, mocht je nog een aanvulling of vragen hebben dan zie ik deze graag in een reactie tegemoet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten