Steeds meer bedrijven willen met haar doelgroep communiceren via een nieuwsbrief. Hiervoor gebruiken zij doorgaans nieuwsbriefsoftware zoals Mailchimp, echter is het niet altijd duidelijk wat nu de regels zijn van het versturen van nieuwsbrieven. In dit artikel wordt ingegaan op de belangrijkste aspecten die behoren bij het verzenden van nieuwsbrieven.
Creëren van een maillijst
Het mooie van een programma als Mailchimp is dat er een mogelijkheid bestaat om een nieuwsbrief aan verschillende doelgroepen te versturen. Dit kan door een zogeheten lijst aan te maken, vervolgens is het mogelijk om personen zich hierop in te laten schrijven via een formulier op de website of door handmatig een e-mailadres toe te voegen in het beheer van Mailchimp.
Echter is te allen tijden toestemming benodigd van de eigenaar van het e-mailadres om ingeschreven te worden op een maillijst.
Toestemming
Zoals hierboven al werd beschreven is het te allen tijden nodig om expliciet toestemming te verkrijgen van de eigenaar van het e-mailadres. De toestemming kan verkregen worden via een bevestigingsmail, de zogeheten dubbele opt-in.
Een andere mogelijkheid is om tijdens bijvoorbeeld het bestelproces op een webshop een vinkje te zetten bij de vraag of zij commerciële e-mails mogen toesturen. Desondanks blijft het feit bestaan dat er toestemming van de eigenaar van het e-mailadres benodigd is, bij webwinkels gebeurd dit meestal tijdens het bestelproces wanneer de klant voor de eerste keer besteld.
Waarom is er toestemming nodig?
Op het internet is het verspreiden van ongewenste e-mail (spam) een groot probleem. Om te voorkomen dat je als afzender van een nieuwsbrief als 'spammer' gezien wordt, is de toestemming van de ontvangende partij nodig.
Dubbele opt-in
De dubbele opt-in is een mail die verzonden wordt zodra de gebruiker zich heeft ingeschreven op een nieuwsbrief. In deze mail wordt nogmaals om een bevestiging gevraagd, zodat de eigenaar van het e-mailadres bewust de keuze maakt om zich in te schrijven op de nieuwsbrief.
Wanneer er een bevestiging is verzonden komt er in het mailprogramma, in dit geval Mailchimp de status 'pending' te staan. De ingeschreven persoon ontvangt geen e-mail wanneer de status nog op pending staat, dit komt doordat er nog geen volledige bevestiging is.
Uitschrijven
Bij het verzenden van een nieuwsbrief dient de ontvanger zich eenvoudig uit te kunnen schrijven, ook dit is wettelijk verplicht. Vanuit Mailchimp is een *Unsub* link mee te zenden, wanneer de ontvanger hierop klikt krijgt deze een melding 'weet u zeker dat u zich wil uitschrijven', wordt dit met "ja" bevestigd dan wordt de ontvangende partij uitgeschreven van de maillijst en ontvangt deze geen e-mails meer in de toekomst die verzonden worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten