Bereik FB-bedrijfspagina aangepast

Facebook wil net zoals Google haar klanten relevante informatie bieden. De social media website zal in het vervolg enkel berichten tonen die jij als gebruiker daadwerkelijk wil zien. In de toekomst zullen de irritante 'like en win' acties van bedrijven steeds minder op je tijdlijn verschijnen.

Minder promotionele berichten

Wanneer het duidelijk is voor Facebook dat het bericht dat je plaatst maar één doel heeft, namelijk het afzetten van een product, zal deze een stuk minder mensen bereiken. Enkel de personen die regelmatig op de promotionele berichten klikken zullen het bericht zien, dit is voor Facebook namelijk een signaal dat de gebruiker er geïnteresseerd in is. Dit signaal zorgt ervoor dat het bericht de betreffende persoon wél bereikt, doordat het bericht een meerwaarde heeft voor de eindgebruiker.

Wat werkt nog wel?

Zoals je wellicht al hebt opgemerkt gaat Facebook meer kijken naar de meerwaarde voor de eindgebruiker. Plaats dus berichten op de Facebook bedrijfspagina die een toegevoegde waarde hebben voor de eindgebruiker. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan tips hoe zij een bepaald apparaat goed kunnen gebruiken, zonder daar een link in zet zetten naar de verkooppagina. Of bijvoorbeeld door ze te wijzen op een lekker recept dat te maken is met het product dat je sinds kort verkoopt. Het wordt steeds belangrijker om een relatie op te bouwen met je doelgroep. Veel gebruikers kijken op Facebook om een sociale update te krijgen van personen/bedrijven die zij volgen, zij zitten niet te wachten op een product dat in de aanbieding is waarop zij op dat moment niet zitten te wachten. Wil een Facebook volger het product kopen, dan zullen zij eerder via Google gaan zoeken en via die weg op je website belanden en tot slot het product aanschaffen. Een manier om je doelgroep een leuk bericht toe te zenden is door ze te wijzen op bijvoorbeeld een 10 jarig bestaan, een bedrijfsverhuizing, de aankoop van nieuwe bedrijfswagens, het afronden van een project of de verandering van de huisstijl van je bedrijf.

Regelmatig een bericht plaatsen

Om ervoor te zorgen dat je met de bedrijfspagina onder de aandacht van je doelgroep blijft is het van groot belang om regelmatig een bericht te plaatsen. Zorg ervoor dat op de bedrijfspagina minimaal 1 of 2 maal per week een bericht geplaatst wordt. Dit kun je ook ingeven door een bericht alvast klaar te zetten, hierdoor kun je meerdere berichten in één keer plaatsen, echter zorgt Facebook ervoor dat ze later worden uitgestuurd. Zorg ook voor een afwisseling in berichten, elke keer een tekst plaatsen kan vervelen, zorg ook voor afbeeldingen of video's wanneer je een bericht plaatst. Voor meer tips verwijzen we je door naar de website van Facebook zelf.

Adverteren op Facebook

Wil je als bedrijf toch je doelgroep bereiken én producten aanbieden, ga dan adverteren op Facebook. De advertenties worden via Facebook op vaste plaatsen en tussen berichten op de tijdlijn van de gebruiker getoond. Via de advertenties kun je erg gericht de gewenste doelgroep benaderen. Zo kun je bijvoorbeeld ingeven wel geslacht de gebruiker moet hebben, waar deze woont en hoe oud deze is én tussen welke tijden de advertentie weergegeven dient te worden. Deze manier van adverteren werkt vergelijkbaar met Google Adwords, je rekent per klik af en de hoogte per klik is in te geven voordat je de campagne start.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten