Heb je al een website die al een tijd bestaat, maar ontvang je hier nog niet zoveel bezoekers op? Met de volgende tips kun je ervoor zorgen dat je website beter gaat scoren.
1. Start met een zoekwoordenanalyse
Alle webpagina's die op het internet staan hebben een doel, één van de doelen is om bezoekers te bereiken. Zonder bezoekers heeft namelijk geen enkele website bestaansrecht. Of je nu een website hebt die artikelen verkoopt (webshop) of een informatieve website met advertenties, alle websites hebben baat bij het genereren van bezoekersstromen. Door een goed zoekwoordenonderzoek zorg je ervoor dat je bezoekers kunt bereiken op relevante zoektermen. Bij een zoekwoordenanalyse ga je analyseren op welke zoektermen veel zoekers actief zijn én de concurrentie relatief gezien laag is. Dit kun je eenvoudig met de Google keyword tool achterhalen. Zoektermen waarbij de concurrentie laag is, daar zullen meestal minder zoekers op actief zijn. Echter kun je met deze zoektermen wel snel resultaat boeken. Doordat de concurrentie laag is, wordt je al snel op een goede positie geïndexeerd. Hierdoor zullen de zoekers die actief zijn op de betreffende zoekterm sneller doorklikken op het resultaat. Bij zoekwoorden met een hoge concurrentie heb je minder snel resultaat, je kunt wel hoog in de zoekmachines komen alleen heb je hier een langere adem voor nodig. Door een langere periode over hetzelfde onderwerp te bloggen wordt je steeds relevanter voor de bezoekers (en daarmee voor de zoekmachines) daardoor zul je geleidelijk aan steeds beter worden gepositioneerd door de zoekmachines. Waardoor je steeds meer bezoekers zult ontvangen op de website.2. Relevante titel
De titel van je pagina wordt altijd in de zoekmachine weergegeven, zorg er altijd voor dat deze uniek is én dat de titel de lading van het artikel dekt en dat het de gebruiker nieuwsgierig maakt. Verwerk binnen de titel de belangrijkste zoektermen, het liefst vooraan de titel. De optimale lengte voor een titel ligt tussen de 50 en 55 leestekens incl. spaties, anders wordt de titel afgebroken door zoekmachine.
3. Relevante meta description
De meta description is niet direct een SEO element, wel is de meta description een belangrijk element. De meta description wordt namelijk onder de paginatitel in de zoekmachine weergegeven, hierdoor is de meta description samen met de paginatitel het een eerste contact dat je met de bezoeker hebt binnen een zoekmachine. De optimale lengte van een meta description ligt tussen 130 en 160
leestekens incl. spaties. Bij <130 wordt de meta description
aangevuld door zoekmachine, bij >160 afgebroken. Zorg
ervoor dat de meta description geldt als een korte introductie van het artikel/pagina én zorg er altijd voor dat de meta description een call-to-action bevat,
zodat gebruiker wordt aangemoedigd om door te klikken vanuit de zoekmachine. Verwerk tot slot nog een aantal zoektermen binnen de meta description, het liefst vooraan in de beschrijving.
4.Zorg met regelmaat voor nieuwe content
Wanneer je een website hebt is het belangrijk om deze up-to-date te houden.
Plaats bijvoorbeeld regelmatig artikelen (bloggen) eens per 3 dagen.Zorg voor verwijzingen naar relevante onderwerpen (zowel binnen als buiten je website).
Ook is het belangrijk om regelmatig content te plaatsen die bestaat uit afbeeldingen, video's en teksten.
Ook is het belangrijk om regelmatig content te plaatsen die bestaat uit afbeeldingen, video's en teksten.
5. Zorg voor inkomende links
Een goede manier om inkomende links te verkrijgen is door een social media account aan te maken en hier updates te plaatsen met links naar je website. Een andere methode die erg succesvol is, dat is door te zoeken naar bloggers die bloggen over hetzelfde onderwerp en bij hen te informeren of je een artikel mag plaatsen op hun blog. Een andere manier is om aan hen te vragen of zij een
verwijzing willen maken naar jouw website, natuurlijk moet je dan in veel gevallen ook een link terug plaatsen.
6. Zorg voor sitemaps binnen je website
Met een html sitemap biedt je bezoekers een mogelijkheid om door de website te navigeren. Deze sitemap geldt dus als een extra mogelijkheid voor gebruikers om de weg te vinden binnen je website. Ook zorgt een sitemap ervoor dat alle pagina's van een website met elkaar verbonden worden. Ook is het verstandig om voor zoekmachines een xml sitemap te plaatsen, hiermee geef je zoekmachines een overzicht van alle pagina's van de website, zodat deze geïndexeerd kunnen worden. Ook kun je de sitemap.xml doorgeven via de Google webmastertools (Google search console), zodat Google weet waar je sitemap te vinden is.
Met bovenstaande tips zul je ongetwijfeld meer bezoekers uit de zoekmachine gaan genereren, zonder hiervoor geld voor te hoeven investeren. Wil je nog verder gaan in het optimaliseren van je website? Lees dan ook het artikel over een band opbouwen met Google.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten