E-mail marketing voor webwinkels

In deze moderne tijd, waarin internet van groot belang is geworden in het bedrijfsleven, kunt u niet achterblijven op uw concurrenten met slechts alleen een offline winkel.
Met het opzetten van een webwinkel hebben uw klanten de mogelijkheid om ook online aankopen te verrichten en kunt u tevens een grotere doelgroep bereiken.
Maar hoe bereikt u deze bezoekers? Hoe moeten e-mails worden geschreven zodat ze aanslaan bij de klanten? Op welk tijdstip moet u deze e-mails versturen?
In dit artikel worden adviezen gegeven voor het opstarten en onderhouden van e-mail marketing voor uw webwinkel.

Emaillijst opbouwen

Als allereerst is het van belang dat u alle e-mailadressen van u klanten ziet binnen te krijgen. Deze kunt u opvragen wanneer bezoekers in u winkel een aankoop doen en hen bij het betalen vragen om het e-mailadres te noteren om de klant op de hoogte te houden van aanbiedingen, kortingen en andere acties.
Een andere manier om alle e-mailadressen te verzamelen is via u website de bezoeker over te halen in te laten schrijven voor de e-mail nieuwsbrief. Probeer via tips de bezoeker te verleiden tot een aankoop in uw webwinkel of minstens tot het inschrijven op de e-mailnieuwsbrief. Op deze manier verzamelt u dus niet alleen e-mailadressen van vaste klanten, maar ook van potentiële klanten die u daardoor kunt gaan benaderen.

De volgende stap is het benaderen van uw klantenbestand, hoe gaan we dit aanpakken?
Iedere webwinkel heeft verschillende soorten klanten, ieder soort klant vraagt ook een andere aanpak. Hierbij is segmenteren van groot belang omdat je dan een overzicht van de gedane acties hebt.
Aan de ene kant is het belangrijk om je vaste klanten maandelijks te belonen of hen voor te trekken ten opzichte van andere klanten om hen dat gevoel te geven dat zij ook daadwerkelijk vaste klanten zijn en hen graag wilt behouden.
Anderzijds wilt u graag van de prospects, waar u alleen een e-mailadres van heeft, ook vaste klanten maken. Analyseer met e-mail- en webstatistieken naar welke artikelen of onderwerpen uw prospects kijken en/of doorklikken via de e-mailing. Ook expliciet kunt u meer informatie verzamelen door met een online vragenlijst te vragen naar de interesses van uw prospects. En zo de kans te vergroten dat uw prospects klant worden.

Daarnaast is timing ook een belangrijke factor bij de mailing. Zowel het mailen bij speciale gelegenheden als het uur waarop de mail wordt verstuurd is van belang. Bij verjaardagen van klanten kunt u extra aandacht aan uw klant besteden door hem een speciale kortingsbon te sturen.
Gaat het product gemiddeld 3 maanden mee, zorg dan voor een automatisch mailtje na die 3 maanden om de klant over te halen een herhalingsaankoop te doen.
Ook het tijdstip van verzenden speelt een rol. Onderzoek wijst uit dat dit voor bedrijven het best kan gebeuren op dinsdag, woensdag of donderdag en dit net voor de lunchtijd. Voor consumenten zou dit op vrijdag net voor het einde van de dag zijn of op zaterdag door de dag. Toch is dit iets wat ieder bedrijf voor zichzelf zou moeten testen.

Persoonlijke benadering is tot slot ook een belangrijke factor. Benader uw klanten niet met ‘Beste klant’ maar benader ze bij hun namen. Dit geeft de klant het gevoel dat hij persoonlijk wordt benaderd door het bedrijf.

E-mailmarketing is een kwestie van constant uitproberen wat aanslaat bij uw klanten. Het meten van het doorklikpercentage is dan ook van groot belang. Om te achterhalen wat het gewenste effect heeft en wat niet, zult u constant moeten meten en vervolgens weer testen.

Mijn eigen ervaringen met e-mailings van bedrijven is dat ze veelal als ongewenste mail worden gezien. Doordat dagelijks e-mails in uw inbox verschijnen van verschillende bedrijven, neemt de klant niet meer de tijd om deze allemaal te gaan lezen.
Daarentegen slaan kortingsacties en/of aanbiedingen die op uw deurmat vallen veel beter aan. In dit geval heeft u te maken met een tastbaar iets, wat bij mensen nu eenmaal sneller en beter aanslaat. U zult namelijk eerder geneigd zijn naar een kledingzaak te stappen wanneer ’s ochtends een kortingsbon op uw deurmat valt, dan wanneer u diezelfde ochtend een e-mail binnenkrijgt van dezelfde kledingzaak.

Kortom, e-mailmarketing eist een goede strategie waarbij persoonlijke benadering en de timing van mailen van groot belang zijn. Stel uzelf constant de vraag hoe u het doorklikpercentage van de mailings kunt verhogen. Meten en testen zijn belangrijke middelen om dit doel te verwezenlijken.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten