Google Adwords veranderd

Google is de belangrijkste zoekmachine in de meeste landen op deze wereld, dit zullen veel mensen wel weten. Echter heeft Google ook een programma om te adverteren, Google Adwords.
Sinds de introductie van Google Adwords zijn er vrijwel geen aanpassingen doorgevoerd, hetgeen dat wel diverse malen gebeurde binnen de zoekmachine van Google. Daarmee vond Google waarschijnlijk dat Adwords niet achter kon blijven, want onlangs heeft Google aangegeven dat het advertentieprogramma ook op de schop gaat. In dit artikel worden de belangrijkste wijzigingen beschreven.

Regel voor USP's

In de oude versie van Google Adwords was het enkel mogelijk om twee zinnen toe te voegen aan de advertentie waarmee je de gebruiker over kon halen om op de advertentie te klikken. De zogeheten call-to-action. Nu komt daar een extra regel bij waarmee de adverteerder zijn unique selling points (USP's) in kan zetten, de zogeheten Callout-extention. Hier kun je als adverteerder bijvoorbeeld een extra regel kwijt zoals 'Voor 19:00 uur besteld, de volgende dag in huis'.

Exacte zoekwoorden verdwijnen

Een opvallende ontwikkeling is dat de exacte zoekwoorden gaan verdwijnen, hiermee kunnen adverteerders dus niet meer instellen dat de advertentie op een bepaalde zoekopdracht (dit kan een zoekwoord of een zin zijn) weergegeven dient te worden. Echter heeft Google een betere oplossing - de zoekmachine gigant heeft namelijk een manier bedacht dat soortgelijke zoekopdrachten de advertentie kunnen laten tonen "close variant keyword matching". Dit houdt wel in dat je goed in de gaten moet houden waarmee je doelgroep de advertentie 'bezoeken', bij gebruik van niet wenselijke zoektermen kan dit leiden tot een hogere kostenpost. Waardoor het rendement van de campagne kan afnemen. Zorg er daarom voor dat dit proces gemonitord wordt en gebruik wordt gemaakt van uitsluitingswoorden.

locatie kan worden toegevoegd

Dankzij de update kunnen locatiegegevens worden weergegeven bij een advertentie, deze worden meteen gekoppeld met 'Google Mijn bedrijfsaccount' - voorheen Google places. Hierdoor worden de adresgegevens binnen de advertentie weergegeven. Dit houdt tevens in dat na de upgrade de gegevens niet zomaar aangepast kunnen worden via 'Google Mijn bedrijfsaccount'.

Uitrollen van update

Google heeft aangegeven de update in oktober 2014 uitgerold te hebben. Waarbij de callout-extention reeds in werking is getreden. Houdt de lopende campagnes dus goed in de gaten, want het kan maar zo zijn dat "close variant keyword matching" van kracht is geworden en je advertenties op minder relevante zoektermen getoond wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten