Gerichte en Converterende Content

Eerder was het altijd zo dat zoekmachines gek waren op content rijke websites, hoe meer teksten en afbeeldingen er vermeldt werden des te beter de website gepositioneerd werd binnen de zoekmachine. Tegenwoordig draait het om kwalitatieve content, anders gezegd de website moet antwoord geven op de vraag van de bezoeker. Je kunt beter minder content (teksten, afbeeldingen en video’s) plaatsen, echter dien je ervoor te zorgen dat de bezoeker hier wat aan heeft.
De bezoeker moet zijn antwoord kunnen vinden en de content waarderen. Dit wordt gemeten met de volgende factoren;

- Bounce rate
Bounce rate ook wel bounce percentage of weigeringspercentage genoemd, een bounce rate geeft aan hoeveel bezoekers de website via dezelfde pagina weer verlaten. De bezoeker bezoekt enkel de pagina waarop deze de website is binnengekomen en verlaat deze meteen weer, zonder een andere webpagina te bezoeken. Wanneer het bounce percentage hoog is, kan dit erop duiden dat de informatie op de website slecht is. Een hoog bounce percentage kan reden zijn voor zoekmachines om een website lager te positioneren binnen de zoekmachine resultatenlijst (SERP).

Echter kan het er ook op duiden dat de bezoeker juist zijn antwoord gevonden heeft en vervolgens de website verlaat, zonder een andere webpagina bezocht te hebben. Om deze reden hanteert de zoekmachine meerdere factoren.

- Sessietijd
De sessietijd is de tijd die een bezoeker gemiddeld op een webpagina aanwezig is. Wanneer de sessietijd hoog is dan kan dit voor de zoekmachine reden zijn om een website hoger te positioneren. Is de sessietijd erg laag, dan kan het betekenen dat de bezoeker de teksten niet interessant genoeg vond of dat de website te onoverzichtelijk vorm gegeven is. Een hoog bounce percentage in combinatie met een lage sessietijd zal een signaal geven aan een zoekmachine dat de website niet van een hoge kwaliteit is, hierdoor zal deze lager gepositioneerd worden binnen de zoekmachine.

- Doelgerichte content
Het wordt steeds belangrijker om bezoekers doelgerichte content voor te schotelen. Hiermee worden zij voorzien in het antwoord waarnaar zij op zoek zijn. Voor bijvoorbeeld een webwinkel kan doelgerichte content erg relevant zijn, wanneer een product dat zij verkopen een probleem oplost kan dit een enorme boost geven aan de omzet. Bezoekers zoeken op het probleem dat zij tegenkomen, vervolgens vinden zij een oplossing in een bepaald product en schaffen dit aan.

Hierdoor wordt de website steeds relevanter voor haar doelgroep, zowel de sessietijd als het bounce percentage zullen drastisch verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten