Google past advertentielocaties aan

Wie een beetje bekend is met het adverteren op Google weet dat bovenaan en aan de rechterkant advertenties worden getoond. Sinds vandaag heeft Google wereldwijd besloten om de advertenties aan de rechterkant te verbannen van de resultatenpagina. Op het moment van schrijven zien we nog wel bij veel commerciële zoektermen dat de advertenties nog beschikbaar zijn, maar geleidelijk aan zullen deze gaan verdwijnen.

Adverteren wordt lastiger

Doordat er minder plek is voor advertenties zal het dus lastiger gaan worden om een goede positie te verkrijgen via Google Adwords. Ook is aannemelijk dat het duurder gaat worden om te adverteren. Schaarste zorgt normaliter namelijk ervoor dat de prijs opgedreven wordt. In het verleden waren er 3 advertentieblokken boven de organische resultaten en 6 aan de rechterkant. Na de wijziging zullen er 4 advertentielocaties boven de organische zoekresultaten worden getoond.

Verdwijnen Google Shopping resultaten ook?

Iedere internetmarketeer weet dat er aan de rechterkant van de zoekresultatenlijst ook Google Shopping resultaten worden getoond, deze zullen voorlopig blijven bestaan, evenals de Google knowledge blokken. Google knowledge is een systeem dat allerlei feiten en weetjes van mensen, plaatsen en dingen begrijpt en hoe deze met elkaar in connectie staan.

Heeft de wijziging ook invloed op SEO?

De wijzigingen hebben geen invloed op de organische zoekresultaten. Wel is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je steeds meer aandacht gaat besteden aan SEO. Aangezien de advertentieruimte bovenaan de resultatenpagina steeds groter wordt blijft er minder ruimte over voor de organische zoekresultaten. Het wordt dus nog belangrijker om je website zoekmachine vriendelijk in te richten, zodat de kans groter wordt om hoog in de zoekresultaten van Google terecht te komen.

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Je hebt denk ik bij de verkeerde post een reactie achtergelaten, dit gaat helemaal niet over een spel.

      Verwijderen