Far Cry 3 - Review


In deze blog staat mijn mening over het spel Far Cry 3 centraal.
Allereerst wil ik mededelen dat ik alle drie de delen uit de Far Cry reeks gespeeld heb. Het laatste deel van Far Cry (Far Cry 3) heb ik zelf gespeeld op de Playstation 3. De game is overigens ook verkrijgbaar voor Xbox360 en PC.
Ik heb me erg vermaakt tijdens het spelen van de game.

Over Far Cry 3

De game Far Cry 3 speelt zich af op een tropisch eiland, hiermee wordt er een link gelegd met het eerste deel van Far Cry.
Het karakter waarmee je speelt is een jongeman (Jason Brody) die met zijn vrienden op een avontuurlijke vakantie is, tijdens het parachute springen komen ze in handen van een groep rebellen die de dienst uitmaken op het eiland.
Deze groep wordt geleid door de volslagen idioot Vaas. Deze man heeft al vele dorpen op het eiland (Rook eiland) uitgeroeid.
Jason moet in eerste instantie ontkomen uit het kamp waarin hij gevangen zit, tijdens de grote escape vermoordt Vaas één van zijn vrienden. Uiteraard wil Jason dit hem betaald zetten, hij besluit om samen met een rivaliserende groep tegen Vaas en zijn mannen te strijden.

Mijn mening over de game

Ik heb me circa drie weekenden kostelijk vermaakt met de verhaallijn van Far Cry 3, naast de verhaallijn zijn er namelijk ook nog andere opdrachten.
  1. Je kunt de verhaallijn spelen
  2. Naast de verhaallijn kun je kampen veroveren (door random door het gebied te reizen)
  3. Je moet zendmasten activeren om je eigen gebied uit te breiden
  4. Het is mogelijk om te jagen op dieren, om zo je uitrusting te verbeteren.
  5. Je kunt naast de verhaallijn overige opdrachten uitvoeren (doden van bepaalde kopstukken en/of het jagen op bepaalde diersoorten of opdrachten waarbij je medicijnen moet brengen naar een bepaalde plaats), om zo extra geld te verdienen voor je wapenarsenaal.  

Het mooie aan Far Cry 3 is dat je een grote (een steeds groter wordende) vrije wereld hebt waarin je jezelf kunt voortbewegen. Naast menselijke vijanden moet je ook uitkijken voor wilde dieren die je kunnen aanvallen.
Echter kunnen deze dieren ook in je voordeel werken, wanneer deze in kooien in vijandelijke kampen zijn opgesloten. Het is namelijk zo wanneer je de kooi vernietigd, dat het dier ontsnapt en je vijanden aanvalt hierdoor hoef je zelf minder vijanden te doden om het kamp te veroveren.
Wat ik persoonlijk een goede strategie vond was het 'stealth' uitmoorden van vijandelijke kampen, door met een groot kapmes (en later met de kruisboog) vijanden uit te schakelen kun je voorkomen dat er versterking wordt opgeroepen. Vooral in de grotere kampen is het een must om de vijandelijke versterkingen niet te laten arriveren, dit betekent gegarandeerd een hels gevecht dat je meestal met de dood moet bekopen.
Naast de 'stealth' aanpak kan het ook lucratief zijn om delen van een kamp in de brand te zetten, hierdoor wordt de aandacht gevestigd op een ander gebied dan waar jij jezelf ophoudt. Dit geeft je soms tijd om leuke boobytraps op te zetten (in de vorm van op afstand te bedienen explosieven).
Hoe verder je in het spel komt, hoe belangrijker je tactiek wordt om kampen aan te vallen of om bepaalde missies succesvol af te sluiten.

Conclusie

Far Cry 3 gaat weer terug naar zijn roots, het tropische eiland (gelukkig deze keer zonder de gekke gemuteerde wezens) dit vindt ik zeker een pluspunt, omdat het de gameplay ten goede komt. Je kunt je in de dichtbegroeide gebieden goed verstoppen voor vijanden, waardoor het spel ook erg realistisch wordt.
Het geeft je de mogelijkheid om je strategie te bepalen, ga je over tot de aanval of laat je een wat groter groepje vijanden toch even passeren?
De vijanden reageren een stuk beter vergeleken met de vijanden in Far Cry 2, deze begonnen pas met aanvallen als je ze al bijna uitgeroeid had bij wijze van spreke.
Wat ook een erg gaaf element is in Far Cry 3 is de grote map, je kunt je in een erg groot gebied vrij voortbewegen. Het voortbewegen kun je doen door de lucht (met een paraglyder), door het water (met boten en waterscooters) en over land (lopend, met een quad of met verschillende auto's). Het uitbreiden van je uitrusting is ook erg leuk, hierdoor wordt je gedwongen om op bepaalde dieren te jagen. Hiervoor dien je door de map te reizen, omdat niet in alle gebieden dezelfde dieren voorkomen. Zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik me een tijd vermaakt met enkel de verhaallijn van Far Cry 3, die heb ik al in zijn geheel uitgespeeld. Ik zou me zeker nog best een aantal uren kunnen vermaken met deze game door te jagen en door de side opdrachten (naast de verhaallijn) uit te spelen.

  • Fraaie graphics
  • Mooie/goede gameplay
  • Lange verhaallijn
  • Grote map om vrij in te bewegen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten