Retargeting – Slimmer adverteren

Het begrip retargeting (ook wel behavioral retargeting genoemd) houdt het volgende in – als een internetgebruiker een website heeft bezocht en deze weer verlaat, dan verschijnen er op andere websites advertenties van de website die de internetgebruiker heeft verlaten. Op deze manier wordt de internetgebruiker opnieuw gestimuleerd om wederom de website te bezoeken en mogelijk over te gaan tot een aankoop (dit kan dus conversieverhogend werken).

Bij retargeting staat het surfgedrag van de internetgebruiker dus centraal om relevante advertenties te kunnen tonen. Dit kan erg interessant zijn voor de website eigenaar die retargeting inzet je hebt de aandacht van de internetgebruiker immers al getrokken en hij is mogelijk op zoek naar een product dat je aanbiedt. De kans is om deze reden dus aanwezig dat de internetgebruiker in de doelgroep valt en daarmee een potentiële klant vormt.

Hoe kan retargeting ingezet worden?
Een websitebeheerder kan Google Adwords (SEA) inzetten om beeld- en tekstadvertenties binnen Google en het Google displaynetwerk te tonen. Per click van de internetgebruiker wordt er dus een bepaald bedrag betaald aan Google en een deel hiervan zal naar de beheerder van de website gaan die de advertentie heeft getoond op zijn website.

Retargeting en de cookiewet
Sinds 1 januari 2013 is er een cookiewet in Nederland van kracht, deze wet stelt dat er toestemming gevraagd dient te worden aan de gebruiker voor het plaatsen van cookies.
De cookies zorgen ervoor dat er een gebruikersprofiel wordt opgebouwd waarmee retargeting mogelijk wordt. Veel websites hebben sindsdien een pop-up op de website verschijnt als deze voor de eerste keer aangeroepen wordt, via deze pop-up wordt vervolgens gevraagd aan de gebruiker of deze wel/niet akkoord gaat met het gebruik van cookies.
In juni 2013 is de cookiewet in Nederland versoepeld waardoor er enkel toestemming gevraagd moet worden wanneer er sprake is van third party cookies. Third party cookies zijn cookies die gegevens delen met nog een andere partij. Voorbeelden van third parties zijn social media, filmpjes (Youtube) en andere partijen die je een optie bieden voor het ‘embedden’ (integreren) van een functionaliteit op je website. Conclusie ook voor het volgen van de klant om retargeting toe te passen is expliciet toestemming voor de gebruiker nodig. Dit omdat er privacy gevoelige informatie opgeslagen wordt.

Wanneer retargeting gebruikt kan worden 
In veel branches zijn grote spelers actief, neem bijvoorbeeld de kledingbranche aanbieders zoals Zalando en Wehkamp hebben een ruim budget uitgetrokken om binnen de Google displaynetwerken getoond te worden. Als kleine webondernemer is het niet realistisch om tegen deze ‘grootmachten’ op te boksen. De kosten die je betaald voor een advertentie zijn in deze branche doorgaans hoog te, waardoor je winstmarge onder druk komt te staan. Niet alle internetgebruikers die klikken op de getoonde advertentie binnen het Google display netwerk zijn namelijk converterende klanten. Een percentage zal op de advertentie klikken maar niet overgaan tot een aankoop, echter betaal je deze klik wel. Het advies is dus om te achterhalen of er grote partijen in de branche actief zijn, daarnaast kun je in Adwords achterhalen hoeveel kosten er hangen aan een click. Het belangrijkst is dat er een duidelijke limiet wordt aangegeven om te voorkomen dat de kosten uit de klauwen lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten