De kracht van Google Analytics

Google Analytics is erg belangrijke tool om te achterhalen op welke manieren bezoekers de website vinden. Hierbij gaat het zowel om referrals (doorverwijzingen vanaf andere pagina's/websites) als zoektermen die de bezoeker gebruikt binnen de zoekmachine die doorverwijst naar de website. Daarnaast is via Google Analytics te achterhalen op welke pagina's de meeste bezoeker zich bevinden, met andere woorden welke pagina's binnen de website het meest belangrijk zijn. Met deze informatie kan de indeling van een website bijvoorbeeld worden geoptimaliseerd.

Google Analytics

#1: Interne zoekopdrachten meten

Veel websites hebben een zoekmachine binnen de website geïntegreerd, deze doorzoekt de gehele website op relevante resultaten voor de gebruiker. Doordat de gebruiker vooraf een zoekterm in dient te geven om de interne zoekmachine zijn werk te laten doen, is de zoekfunctie op de website een goudmijn voor wat betreft het zoekwoordenonderzoek. Via de interne zoekfunctie kan er achterhaald worden wat de bezoekers nu echt willen weten, op basis van deze informatie kan dus ingespeeld worden op behoeften of dienen teksten aangepast te worden. Denk bijvoorbeeld aan synoniemen die bezoekers gebruiken. Om Google Analytics de zoekresultaten bij te laten houden van de interne zoekfunctie dien je het volgende in te stellen;

1. Ga naar het beheergedeelte van Google Analytics.

2. Ga naar de derde kolom 'Dataweergave' en kies 'instellingen weergeven'

3. Nu staat hier een optie 'instellingen voor Zoekopdrachten op site' schakel de button aan.

4. Geef de queryparameter op.

De queryparameter kan eenvoudig gevonden worden, vul binnen zoekfunctie op de website een zoekopdracht uit. De url zal wijzigingen in bijvoorbeeld www.domein.nl/alle/zoeken?q=*zoekterm*. De queryparameter is "q" deze dien je vervolgens op te geven bij Google Analytics. (zie stap 4 hierboven).
5. Opslaan Nu worden de zoektermen binnen Google Analytics bijgehouden.

#2: Doelen instellen

Iedere website heeft één of meerdere doelen. Denk aan het inschrijven op een nieuwsbrief, x aantal bezochte pagina’s of het invullen van een contactformulier of het plegen van een bestelling. Het is belangrijk dat je deze doelen meet. Je kunt dan namelijk later bijvoorbeeld zien welke verkeersbron voor de meeste conversies zorgt. Aan de hand van deze gegevens kun je dan beslissen welke verkeersbron aandacht nodig heeft. Instellen van doelen binnen Google Analytics gaat als volgt;
1. Ga naar het beheerdeel van Google Analytics

2. Ga naar de derde kolom 'Dataweergave' en kies 'doelen'

3. Kies 'nieuw doel'

4. Kies vervolgens een optie die het meest aansluit bij het doel.

5. Selecteer vervolgens een minimale duur, de url, het aantal bezochte pagina's etc.

6. Klik op doel maken.

7. Nu kun je na verloop van tijd in het rapportagedeel van Google Analytics het doel terugvinden onder 'conversies'. Doelen zijn erg belangrijk wanneer je bijvoorbeeld een advertentie hebt lopen op diverse websites of via Google Adwords. Door een doel in te stellen kun je achterhalen welk kanaal het meeste rendement opbrengt. Daarmee kan de internetmarketingstrategie worden bijgestuurd.

#3: Webwinkels: E-commerce-code installeren

Wanneer je een webshop runt is het belangrijk gebruik te maken de E-commerce mogelijkheid die van Google Analytics. Door het installeren van de E-commerce optie krijg je veel interessante en noodzakelijke data. Denk aan:
  • Het aantal verkopen; 
  • Het gemiddelde orderbedrag; 
  • De omzet per productgroep; 
  • ROI (Return On Investment) op bijvoorbeeld Google AdWords 
Meer informatie over het installeren van deze code vind je op Websonic.

4#: Google AdWords koppelen

Indien je ook gebruik maakt van Google Adwords is het interessant en tevens ook erg aan te raden om Google Adwords te koppelen aan Google Analytics. Eén van de voordelen is dat je de kostgegevens van AdWords dan kunt terugvinden in je Analytics account. Noodzakelijk om je ROI te meten! Een extra voordeel is dat je de doelen die je hebt ingesteld binnen Google Analytics nu ook handig kunt importeren in Google AdWords, scheelt je een hoop werk. Het koppelen van de accounts is zeer eenvoudig;

1. Ga naar het beheergedeelte van Google Analytics

2. Kies in de tweede kolom 'property' onder productkoppelingen voor Adwords-links.

3. Selecteer het Google Adwords account

4. Verifieer het account en Adwords/Analytics zijn gekoppeld.

5. De resultaten worden bij de Google Analytics rapportages weergegeven onder acquisitie
5#: Ip-adres filter
Statistieken worden met Google Analytics bijgehouden om verbeteringen binnen de website door te voeren, om deze reden is het belangrijk om deze gegevens zuiver te houden. Doordat jezelf of collega's met de website bezig zijn, zullen zij ook regelmatig de website bezoeken om te controleren of de wijzigingen correct zijn doorgevoerd. Echter worden deze bezoeken ook door Google Analytics vastgelegd, waardoor vervuiling in de data ontstaat. Om deze reden is het verstandig om bepaalde ip-adressen (die van jezelf en/of collega's) uit te sluiten binnen Google Analytics, zodat deze bezoeken niet worden meegeteld in de statistieken van Google Analytics. Hoe dit in te stellen is legt Google uit. Je IP adres kun je achterhalen via watismijnipadres.
Conclusie
De bovenstaande instellingen zijn wat mij betreft noodzakelijk wanneer je serieus aan de gang wilt met Google Analytics. Zonder deze instellingen mis je 90% van de kracht en mogelijkheden van Google Analytics. Uiteraard zijn er nog veel meer instellingen die handig of in sommige gevallen noodzakelijk zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten