Is SEO rendabel?

Wanneer je een website bezit dan zul je vast wel eens gehoord van de term SEO, dit staat soort Search Engine Optimalisation ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd in het Nederlands. Door een website zoekmachinevriendelijk in te richten wordt deze op relevante zoektermen gevonden via gebruikers van zoekmachines. Doorgaans begint de zoektocht naar informatie of een bepaald product altijd bij de zoekmachine, de meest bekende zoekmachine is Google. Aangezien circa 98% van de internetgebruikers in Nederland Google gebruikt als zoekmachine is het erg belangrijk om hierbinnen goed vertegenwoordigd te zijn met je website op relevante zoektermen. Hierdoor wordt het namelijk mogelijk om 'gratis' bezoekersstromen te genereren naar je website. Ik schrijf in dit artikel bewust 'gratis', aangezien zoekmachine optimalisatie (SEO) tijd en daarmee dus wel degelijk geld kost. Zeker wanneer je complete teksten dient te herschrijven om goed te kunnen scoren binnen een zoekmachine ben je hier veel tijd aan kwijt. Echter zijn wij van mening dat een zoekmachine vriendelijke website wel degelijk rendabel is, hierdoor stellen wij ook dat het toepassen van SEO rendabel is.

Zijn er naast SEO andere mogelijkheden om bezoekers te krijgen?

Op de vraag of er naast SEO nog andere mogelijkheden bestaan op bezoekers te krijgen kunnen we kort antwoorden – ja die mogelijkheden zijn er. Je kunt bijvoorbeeld adverteren binnen Google op relevante zoektermen (SEA), dit kan al vanaf een paar cent per klik echter is het afhankelijk van de concurrentie op een zoekterm en in welke branche u actief bent. Zo zijn bijvoorbeeld advertenties over hypothecaire leningen stukken duurder dan een advertentie over hondenvoer. Dit komt doordat  Google met haar Adwords programma volgens een veilingsysteem werkt. Hoe meer zoekopdrachten er maandelijks gepleegd worden op een bepaalde zoekterm, des te populairder een zoekwoord is. Door de regel genomen zijn hier dan ook veel aanbieders op actief en zullen de prijzen per klik op een advertentie hoog zijn. Een andere mogelijkheid om bezoekers op uw website te verkrijgen is het aankopen van advertentieruimte op populaire websites. Tot slot kun je nog via Social media gaan adverteren. Echter zullen we in een ander artikel verder ingaan op het genereren van bezoekers via advertenties.

Wat is het verschil tussen SEO en advertenties (SEA)?

Wellicht kun je het zelf al wel raden bij SEO worden bezoekers naar de website geleidt vanuit de resultaten die de zoekmachine toont. Voor deze bezoekers betaal je geen enkele cent per klik, echter kost een website zoekmachine vriendelijk inrichten ook tijd en daarmee geld – hoewel de wijzigingen die op SEO gebied worden aangebracht meestal lange termijn gericht zijn.
Wanneer bezoekersstromen via advertenties worden gegenereerd zullen deze altijd een aantal centen tot euro's per klik kosten, dat is afhankelijk van de branche waarin u zich bevindt. Is de branche waarin je zit erg competitief, dan zullen er veel partijen meebieden op de advertentieruimte en dit zal de prijs opdrijven. Iedere bezoeker die via een advertentie op je website terecht komt kost u in feite geld. Daarnaast lopen campagnes meestal maar een aantal dagen of weken – adverteren zorgt over het algemeen voor bezoekersstromen voor een korte termijn, echter wanneer u stopt met adverteren is het voordeel ook direct verdwenen.  

Waarom is SEO rendabel?

Zoals al eerder in dit artikel werd beschreven zorgt een SEO vriendelijk ingerichte website (zoekmachinevriendelijke website) ervoor dat een website beter vertegenwoordigd wordt op relevante zoektermen binnen Google. Het positieve gevolg hiervan is dat bezoekers vanuit Google op de website komen, gebaseerd op relevantie. Hoe hoger een website in de resultaten van Google staat opgenomen hoe hoger de bezoekersaantallen zullen zijn vanuit Google. Er zijn gegevens bekent van de doorklikken op de top 10 posities binnen de resultatenlijst van Google, hieronder zullen we er een aantal benoemen;

– Positie   1 heeft een doorklikpercentage van circa 35%
– Positie   2 heeft een doorklikpercentage van circa 18%
– Positie   3 heeft een doorklikpercentage van circa 12%
– Positie   4 heeft een doorklikpercentage van circa   8%
– Positie 10 heeft een doorklikpercentage van circa   2%

Uit bovenstaande gegevens blijkt dat het nogal uitmaakt op welke positie een website wordt vermeld binnen Google. Stel dat de website op positie 1 staat op een relevante zoekterm, dan zal het 35 van de 100 bezoekers door laten klikken naar jouw website, wordt de website op een tweede positie vermeld dan is dit bijna de helft! Een goede zoekmachine geoptimaliseerde website met daarbij een goed uitgedachte strategie kan er dus voor zorgen dat u veel bezoekers uit Google op uw website mag verwelkomen. Iedere bezoeker op een website krijgt kan een handeling verrichten die geld kan opleveren, hierdoor is in onze ogen SEO rendabel. Het schrijven van goede teksten kost in het begin wat meer tijd, echter worden hiermee wel 'gratis' bezoekers aangetrokken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten