Zoekmachine marketing en conversie

Om een online marketingcampagne tot een succes te maken dien je het effect te kunnen meten.
Deze blog zal inzicht geven met welke factoren je rekening dient te houden, hoe je Google Analytics kunt inzetten en hoe je een webpagina conversie verhogend kunt stylen.

Key Performance IndicatorsOm doelen op uw website of webshop te kunnen meten dient u eerst Key Performance Indicators, ook wel KPI’s opgesteld te worden. Het is belangrijk dat een KPI meetbaar, specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden (SMART) is. Doordat de KPI SMART geformuleerd is kan deze op een later tijdstip opnieuw ingezet worden, dit zorgt ervoor dat de manier van het meten gelijk blijft waardoor valide informatie boven komt druiven.

Conversieoptimalisatie voor uw website Om binnen Google Analytics conversie te meten is het noodzakelijk om bedanktpagina’s te gebruiken.Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een bestelling of een contactformulier heeft ingevuld dient deze op een bedanktpagina uit te komen. De url van de bedankpagina is in Google Analytics vervolgens in te richten als een doel waarop conversie gemeten kan worden. Dit instellen kun je in Google Analytics doen onder het menu-item 'conversies' en vervolgens kun je bij 'doelen' het doel instellen. Je kunt vervolgens een bestemming aangeven, in het geval van een bedankpagina dient voor deze optie gekozen te worden, het is de bedoeling dat je de url van de bedankpagina ingeeft. Nu houdt Google Analytics bij hoeveel bezoekers op de pagina terecht komen (dus een converterende actie hebben ondernomen op je website). Wanneer je meerdere conversies wilt monitoren dien je meerdere doelen (dus ook meerdere bedankpagina's) in te geven.
Je kunt op deze manier berekenen hoeveel bezoekers je contactformulier of een bestelling hebben geplaatst.
Op basis van deze gegeven kun je berekenen hoeveel procent van je bezoekers daadwerkelijk actie ondernemen. Het is belangrijk om deze gegevens in kaart te brengen voordat je een website begint te optimaliseren, zodat je achteraf een meetinstrument hebt en kan concluderen of een bepaalde actie wel of juist niet succesvol heeft uitgepakt.

Experimenteer stap voor stapBij een aankoop van een product is er te allen tijde sprake van een psychologisch kat-en-muis spel.
Dit is al jaren zo – een product dat € 4,99 zal beter verkopen dan een product dat € 5 kost, andere winkels zorgen voor een bepaalde geur of kleur in de winkel. En weer andere winkeliers richten zich op een extreem klantvriendelijke benadering. Zoals u leest speelt dit spel zich al jarenlang af op de offline markt. Op de online markt bestaan ook psychologische trucjes om de verkoop te stimuleren, maar welke trucjes werken voor uw webshop? Om daarachter te kunnen komen kunt u gebruik maken van Google Analytics. Google Analytics kan namelijk ingesteld worden met diverse doelen.
Maak voor ieder geformuleerd doel een aparte bedankpagina in en richt hier binnen Google Analytics een doel voor in. (die staat in de alinea hierboven beschreven onder de kop 'conversieoptimalisatie voor uw website'.
Zo kan het erg interessant zijn om met bestelknoppen in diverse kleuren te werken. Zo als een groene knop beter converteren dan een rode knop, dit heeft te maken met het feit dat rood met stoppen wordt geassocieerd en groen met doorgaan. Ook bestaan er trucjes om producten goedkoper te laten lijken, hierbij spelen lettertekens en lettergrepen een belangrijke rol. Een product van € 1000,- lijkt goedkoper dan een product van € 1.000,00 terwijl beide producten even duur zijn. Als je een webshop bezit wil je natuurlijk dat je producten zo goedkoop mogelijk lijken - kies om deze reden voor een korte notatie. Echter wanneer je een actie op touw zet waarbij mensen bijvoorbeeld een laptop kunnen winnen - gebruik dan een zo lang mogelijke notatie, hierdoor lijkt het te winnen product veel duurder.

Snelheid van de website en conversie
Een snelle website zal over het algemeen een betere gebruikerservaring opleveren, hierdoor zal het conversiepercentage ook hoger kunnen uitvallen. Dit is uiteraard ook afhankelijk van de producten die je verkoopt en de vormgeving van de website. Echter draagt een snelle website wel bij aan een betere conversiepercentage.
Ten eerste beloont de meest gebruikte zoekmachine van Nederland -Google- een snelle website met een betere positie binnen de zoekresultaten. Hoe hoger je op belangrijke zoekwoorden scoort, des te meer bezoekers je uiteindelijk zult trekken op je website. Des te hoger je bezoekersaantal is hoe meer kansen er zijn om iets te verkopen. Een tweede reden waarom een snelle website beter converteert is vanwege de gebruiksvriendelijkheid, bezoekers willen dat een pagina binnen 4 seconden geheel geladen is anders haken ze af en een afgehaakte bezoeker keert niet snel weer terug. Daarnaast is een snelle website erg gewild onder gebruikers van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets, omdat deze doorgaans gebruik maken van een tragere internetverbinding (3G internet of 4G internet)

1 opmerking:

  1. Ik zelf had er geen idee van hoe ik Google analitics kon ik gebruiken voor conversie marketing. Dankzij deze geweldige informatie weet ik nu hoe ik gebruik kan maken van deze mogelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen