Google Mobilegeddon update

Google heeft enige tijd geleden aangekondigd dat zij een nieuwe update gaan doorvoeren aan het algoritme, deze update genaamd 'Mobilegeddon' gaat ervoor zorgen dat websites die mobiel vriendelijk zijn ingericht beter gaan scoren binnen de resultatenpagina van Google. Dit alles doen zij om de smartphonegebruiker een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.

Waarom Mobilegeddon?

Google voert de Mobilegeddon door omdat circa 50% van haar bezoeken afkomstig is van een mobiel apparaat, dit ligt waarschijnlijk in lijn met het bezoek op je eigen website. Aangezien Google haar standpunt altijd is geweest dat zij haar gebruikers een zo goed mogelijke aansluitende resultatenweergave wil bieden en dat de gebruikerservaring van de zoekmachine optimaal dient te zijn. Wanneer een smartphone gebruiker op een resultaat klikt, verwacht deze dat de website waarop de gezochte informatie staat ook fatsoenlijk te gebruiken is via een smartphone. Dat laatste is nog niet het geval, om deze reden rolt Google de Mobilegeddon update uit. Om op deze manier het niveau van de zoekmachine naar een hoger level te tillen.

Hoe je website mobiel vriendelijk te maken?

Om er zeker van te zijn dat je website wel of juist niet voldoet aan de nieuwe standaard van Google kun je de volgende mobile friendly tool gebruiken. Wanneer je het mobile friendly label door Google krijgt toegewezen, is de website al bestand tegen de Mobilegeddon update. Indien de website niet slaagt voor het 'mobile friendly label' dan worden er verbeterpunten gegeven door Google. Een andere tool die ingezet kan worden is de Google Webmaster Tool, daarin wordt ook aangegeven of de website voldoet aan de Mobilegeddon standaard.

Wat te doen wanneer website niet door test komt?

Het is aan te raden om dan een responsive webdesign te implementeren, dit dient dan zo snel mogelijk te gebeuren aangezien de Mobilegeddon update al op 21 april 2015 wordt uitgerold door Google. Komt je website niet door de 'mobile friendly test' dan is de kans groot dat de website daalt in ranking. Het voordeel van een responsive design is dat het zich aanpast aan het scherm waarop het bekeken wordt. Hierdoor wordt de website zowel op grote schermen als op mobiele apparaten correct weergegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten