Is een SSL certificaat nodig op een website?

Op de vraag of een SSL certificaat nodig is op een website dat hangt af van de situatie. Een SSL certificaat is in principe alleen nodig wanneer je privacy gevoelige gegevens van een bezoeker vraagt.
Door de SSL certificering wordt er een beveiligde verbinding tot stand gebracht, een https verbinding. Velen van ons zullen dat wel herkennen de https verbinding, ga maar eens internetbankieren bijvoorbeeld. Dan zul je altijd een beveiligde verbinding aantreffen aangevuld met een slotje en een groene balk in in de adressenbalk. Wanneer je vervolgens op het slotje klikt dan kun je ook nog gegevens inzien met welke partij je verbinding hebt, zodat je weet bij wie je gegevens achterlaat.

Wat is een SSL certificaat?
Een SSL certificaat is een product dat je bij de meeste hostingproviders kunt aanschaffen. Het is een beveiligingsprotocol voor de verbinding die de browser van een bezoeker maakt met de server waarop jouw website geladen wordt. SSL staat voor Secure Socket Layer en het zorgt ervoor dat er gegevens versleuteld worden verstuurd vanuit de browser naar de server, hierdoor hebben internetcriminelen minder kans om verzonden gegevens te achterhalen.

Voordelen van een SSL certificaat

Een SSL certificaat straalt vertrouwen uit, wanneer jij je website of webshop voorziet van een SSL verbinding zal dat professioneler overkomen en je straalt er vertrouwen mee uit. Aangezien iedere bezoeker een unieke en beveiligde verbinding verkrijgt. Hierdoor kan de bezoeker er vanuit gaan dat de gegevens enkel bij de certificaathouder terecht komt. Dit kan uiteindelijk ertoe leiden dat er een bestelling wordt geplaatst, een https verbinding kan hierdoor leiden tot een een hoger doorklikpercentage (CTR) en daarmee omzetstijging. Een tweede voordeel van een SSL certificaat is het feit dat Google websites die voorzien zijn van een beveiligde verbinding beloont met een betere positionering binnen de zoekmachine. Een hogere positie binnen de zoekmachine leidt ertoe dat er meer mensen doorklikken. Wanneer een website meer bezoekers ontvangt zal dit doorgaans leiden tot meer bestellingen en daarmee meer omzet.

Nadelen van een SSL certificaat

Als je op je website een SSL certificaat wilt draaien, dan zul je een SSL certificaat aan moeten schaffen dit certificaat kost jaarlijks geld. In de meest simpele vorm kost een SSL certificaat enkele tientjes op jaarbasis echter wanneer je een uitgebreid SSL certificaat aanschaft kost dit enkele duizenden euro's per jaar. Dit heeft te maken met de mate van beveiliging en / of het certificaat voor 1 of meerder domeinen geldig is. Een tweede nadeel van een SSL certificaat is dat het correct ingericht moet worden. Wanneer je als website eigenaar een SSL certificaat wilt voeren, dan wordt er een nieuwe omgeving opgeworpen. Namelijk de https verbinding - dit betekent dat je eigenlijk af wilt van de http verbinding. Alle informatie die ingeladen wordt op de http verbinding dient omgezet te worden naar de https verbinding. Doe je dit niet goed, dan zullen bijvoorbeeld afbeeldingen niet ingeladen worden waardoor bijvoorbeeld het ontwerp van je website niet tot zijn recht komt. Een andere probleem zijn de verwijzingen die van andere websites worden gelegd naar jouw website, deze zullen allemaal naar de 'oude' http omgeving verwijzen. Om de linkwaarde (SEO juice) te behouden dien je 301 verwijzingen in te stellen van de http naar de https verbinding. Wanneer je dit allemaal goed hebt ingericht ben je pas succesvol overgestapt naar een https verbinding.
Tot slot kleeft er nog een nadeel aan een SSL verbinding, namelijk dat doorgaans de laadtijd van de website vertraagd. Dit heeft te maken met het feit dat iedere bezoeker een aparte verbinding maakt met de server en dat het hierdoor in minder mate mogelijk wordt om gebruik te maken van caching. Alle bestanden dienen dus bij iedere bezoeker opnieuw ingeladen worden. 

Wanneer is het nuttig om een SSL certificaat te voeren

Een SSL certificaat is vrijwel alleen nuttig wanneer je gegevens van bezoekers op je website verwerkt. Denk hierbij aan contactformulieren, bestelformulieren (webshops), inlogfuncties en aanmeldformulieren. In alle overige omstandigheden is een SSL certificaat overbodig. Wel is de SSL verbinding één van de vele indexatiefactoren van Google, echter is de laadtijd van de website ook een wegingsfactor, deze is naar mijn idee belangrijker en weegt daardoor zwaarder mee dan de factor van het SSL certificaat. Aangezien een SSL certificaat (zeker wanneer deze niet correct wordt ingericht) de laadtijd van de website verslechterd raden we je af om enkel op het vlak van SEO een SSL certificaat af te nemen. Natuurlijk kan Google de wegingsfactor van het SSL certificaat in de toekomst verhogen, aangezien zij graag willen dat het internet veiliger wordt. Echter is de gebruikersbeleving van de website nog altijd een belangrijkere factor, om deze reden raden wij het af om een SSL certificaat enkel aan te schaffen voor SEO doeleinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten