Hoe sitelinks verkrijgen in Google resultaten?


Het is niet bekend wanneer Google sitelinks toekent, wel kan er vastgesteld worden dat een website SEO technisch optimaal ingericht dient te zijn (volgens de Google richtlijnen).
Wanneer een website volledig is ingericht zoals Google dat graag ziet, zal deze een nummer 1 positionering verkrijgen. Indien een website daar een geruime tijd staat worden sitelinks toegekend.



Je website moet een autoriteit zijn op een bepaalde zoekterm (vaak op hoge posities voorkomen en er moet veel op doorgeklikt worden). De navigatiestructuur moet vooraan de pagina staan, zodat een zoekmachinerobot snel kan doorzien welke pagina’s belangrijk zijn binnen de website.
Sitelinks worden toegekend aan websites waarvan Google denkt dat deze bijdragen aan hetgeen wat de zoekmachinegebruiker zoekt. Er worden maximaal 12 sitelinks per resultaat getoond.
Sitelinks worden tevens getoond bij websites met een hoge pagerank (paginawaarde).
Een pagerank wordt een aantal keren per jaar toegekend, de pagerank is te meten met de Google Toolbar waarbij 0 de minimale en 10 de maximale score is.
Een hoge pagerank zal eenvoudiger beter scoren op zoekwoorden dan pagina’s met een lage pagerank. De pagerank is te verbeteren door links vanaf hoog genoteerde en/of pagina’s met hetzelfde onderwerp te verkrijgen. Waarbij het belangrijk is dat de pagina’s waar vanaf gelinkt wordt weinig andere (uitgaande) links bevat. Theoretisch is het dus mogelijk om een slecht opgebouwde website toch goed te laten scoren binnen Google (door een hoge pagerank). Echter doordat Google veel waarde hecht aan een gebruiksvriendelijke website wordt dit weer opgeheven. Gebruiksvriendelijke websites zullen door Google eerder een goede positie toegekend krijgen.

Op een rijtje
- Je site moet voor een zoekopdracht hoog scoren, dat geeft aan dat je op die zoekopdracht een
   autoriteit bent. Dit verklaart tevens waardoor veel bedrijvensites met een zoekopdracht op de
   betreffende bedrijfsnaam Sitelinks krijgen.

- De technische kant van je navigatie (de code) moet transparant zijn voor zoekmachines en het liefst
   zo ver mogelijk vooraan staan.

- De hoofdpagina en een aantal sub-onderdelen van je site hebben een eigen groep van inkomende
   links met bijhorende bezoekersaantallen door hun individuele populariteit.

- Zowel de hoofdpagina als de getoonde sub-pagina's moeten relevant zijn voor je zoekopdracht.

- Creëer subdomeinen, bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl ->  producten.voorbeeld.nl
Het wel of niet krijgen van sitelinks heeft te maken met de mate van concurrentie op een bepaald
zoekwoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten